Dalton Plan: Μια εναλλακτική προσέγγιση για ολιγοθέσια σχολεία

Έναρξη: 23/10/2017 Λήξη: 26/11/2017

Περιγραφή Προγράμματος

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρουσιάζει μια εναλλακτική μορφή οργάνωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας που φέρει την ονομασία από την πόλη στην οποία εφαρμόστηκε, Dalton Plan, όπως διαμορφώθηκε από την Helen Parkhurst και στηρίζεται στις θέσεις της Προοδευτικής Εκπαίδευσης, που ανέπτυξε μια έντονη κριτική και προβληματισμό για το παλιό εκπαιδευτικό σύστημα και τις παλιές παιδαγωγικές μεθόδους. Σήμερα η μεθοδολογία αυτή εφαρμόζεται κυρίως στην Ολλανδία και στις Η.Π.Α. Η διδακτική μεθοδολογία αυτή εμπλουτίζει την καθημερινή διδακτική πράξη στα σχολεία και κυρίως στα ολιγοθέσια σχολεία (Ι/θέσια, 2/θέσια, 3/θέσια, 4/θέσια).

Η μεθοδολογία του Dalton Plan θεωρεί ότι η εκπαιδευτική διαδικασία θα πρέπει να προσαρμοστεί στις ανάγκες του εκάστοτε μαθητή (μαθητοκεντρικότητα, αυτενέργεια και παράλληλα εξατομίκευση της μαθησιακής και διδακτικής διαδικασίας). Παρατηρώντας το ιδεώδες της ανοιχτής εκπαίδευσης παρατηρούμε ότι και το Dalton Plan διακατέχεται από στοιχεία ανοιχτότητας, ως προς το χρόνο, το ρυθμό και το επίπεδο δυσκολίας εκπόνησης μαθησιακών δραστηριοτήτων. Σκοπός του προγράμματος είναι να παρουσιαστούν α) τα βασικά χαρακτηριστικά και οι βασικές αρχές που διέπουν την εν λόγω μέθοδο διδασκαλίας, β) τα βασικά δομικά χαρακτηριστικά των εργασιών (assignment), που αποτελούν και τον πυρήνα της μεθόδου, γ) τρόποι εφαρμογής της μεθόδου στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής μάθησης και δ) παραδείγματα εφαρμογής από σχολεία στο εξωτερικό που το χρησιμοποιούν. Περιλαμβάνει δύο ενότητες: α) Η πρώτη ενότητα αναφέρεται στις θεμελιώδεις αρχές της Προοδευτικής Αγωγής, στη φιλοσοφία και στις αρχές της Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan, βάσει των οποίων εμπνεύστηκε η Helen Parkhurst τη Μέθοδο Dalton Plan και προσεγγίζει το μοντέλο διδασκαλίας Dalton Plan στην πράξη. β) Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στον τρόπο προσέγγισης της Μεθόδου Dalton Plan στα σχολεία του εξωτερικού, στον ορισμό της έννοιας των ολιγοθέσιων σχολείων, της λειτουργίας, της παιδαγωγικής και διδακτικής τους διάστασης και σε προτάσεις αξιοποίησης της καινοτόμου Μεθόδου Dalton Plan στη διδασκαλία των ολιγοθέσιων σχολείων.

Θέματα Προγράμματος Σπουδών και λοιπά Επιστημονικά θέματα

Αλιβίζος Σοφός
Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου
email: lsofos@rhodes.aegean.gr

Θέματα Οικονομικής και Διοικητικής Διαχείρισης

Γραμματεία Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης
Τηλέφωνο: 22410 99424-6 (Δευτέρα-Παρασκευή, 10:00-14:00)
Email:  e-epimorfosi@aegean.gr

Share
Διδακτικές Ενότητες Προγράμματος
  1. 1. Dalton Plan: Μια εναλλακτική προσέγγιση για ολιγοθέσια σχολεία Ι

    Αποτέλεσμα των θεμελιωδών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα από το κίνημα της Προοδευτικής Εκπαίδευσης (John Dewey) είναι η δημιουργία της Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan από τη Helen Parkhurst. Η Μέθοδος Διδασκαλίας Dalton Plan αποτελεί ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα σε πάνω από διακόσια σχολεία σε όλο τον κόσμο. Η παρούσα ενότητα αναφέρεται στις θεμελιώδεις αρχές της Προοδευτικής Αγωγής, στη φιλοσοφία και στις αρχές της Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan, βάσει των οποίων εμπνεύστηκε η Helen Parkhurst τη Μέθοδο Dalton Plan και προσεγγίζει το μοντέλο διδασκαλίας Dalton Plan στην πράξη. Στόχος της παρούσας Ενότητας είναι ο/η απόφοιτος/-η να γνωρίζει τις θεμελιώδεις Αλλαγές (20ος αιώνας) που επέφερε το κίνημα της Προοδευτικής Εκπαίδευσης στη διδακτική και παιδαγωγική προσέγγιση των μαθητών στο σχολείο βάσει των οποίων εμπνέεται ακόμα και σήμερα το σύγχρονο σχολείο, - τη φιλοσοφία, τις αρχές και τη μεθοδολογία λειτουργίας της καινοτόμου Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan στην πράξη, - την οργάνωση και τις διδακτικές - παιδαγωγικές αρχές λειτουργίας του ολιγοθέσιου σχολείου.

    Συνεδρίες
    Θεμελιώδεις αρχές της Προοδευτικής Αγωγής: πλαίσιο για την ανάπτυξη της Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan
    Η Φιλοσοφία και οι Αρχές της Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan
    Η Μέθοδος Διδασκαλίας Dalton Plan στην πράξη
  2. 2. Dalton Plan: Μια εναλλακτική προσέγγιση για ολιγοθέσια σχολεία ΙI

    Αποτέλεσμα των θεμελιωδών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα από το κίνημα της Προοδευτικής Εκπαίδευσης (John Dewey) είναι η δημιουργία της Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan από τη Helen Parkhurst. Η Μέθοδος Διδασκαλίας Dalton Plan αποτελεί ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα σε πάνω από διακόσια σχολεία σε όλο τον κόσμο. Η παρούσα ενότητα αναφέρεται στον τρόπο προσέγγισης της Μεθόδου Dalton Plan στα σχολεία του εξωτερικού, στον ορισμό της έννοιας των ολιγοθέσιων σχολείων, της λειτουργίας, της παιδαγωγικής και διδακτικής τους διάστασης και τέλος σε προτάσεις αξιοποίησης της καινοτόμου Μεθόδου Dalton Plan στη διδασκαλία των ολιγοθέσιων σχολείων. O/H απόφοιτος/η θα είναι σε θέση να γνωρίζει τις θεμελιώδεις Αλλαγές (20ος αιώνας) που επέφερε το κίνημα της Προοδευτικής Εκπαίδευσης στη διδακτική και παιδαγωγική προσέγγιση των μαθητών στο σχολείο βάσει των οποίων εμπνέεται ακόμα και σήμερα το σύγχρονο σχολείο, - τη φιλοσοφία, τις αρχές και τη μεθοδολογία λειτουργίας της καινοτόμου Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan στην πράξη, - την οργάνωση και τις διδακτικές - παιδαγωγικές αρχές λειτουργίας του ολιγοθέσιου σχολείου.

    Συνεδρίες
    Προσέγγιση του Συστήματος Dalton Plan στα σχολεία του εξωτερικού
    Έννοια και λειτουργία του ολιγοθέσιου σχολείου: παιδαγωγική και διδακτική προσέγγιση
    Πρακτική εφαρμογής της Μεθόδου Διδασκαλίας Dalton Plan στα ολιγοθέσια σχολεία