Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, Επαγγελματική συμβουλευτική και Απασχόληση

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος
Στόχος του προγράμματος είναι η γνωριμία, η συστηματική ενημέρωση και η εξοικείωση με την ειδική αγωγή και εκπαίδευση (ΕΑΕ), τη συνθήκη της αναπηρίας, της επαγγελματικής συμβουλευτικής και του επαγγελματικού προσανατολισμού σε παιδιά, εφήβους/ες και άτομα/α με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες (ε.ε.α/α.). Ειδικότερα, εστιάζει σε ένα πλήθος κομβικών ζητημάτων, πρακτικών και προτάσεων τα οποία ξεπερνούν τους βασικούς στόχους που είχε ο επαγγελματικός προσανατολισμός και η συμβουλευτική τις προηγούμενες δεκαετίες, όπως η υποβοήθηση του ατόμου στη λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων, την επίλυση προβλημάτων και την υλοποίηση μεταβάσεων. Βασικός στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση των λειτουργών της συμβουλευτικής, ώστε να είναι ικανοί/ές να βοηθούν και να ενδυναμώνουν το άτομο με ε.ε.α./α. να λαμβάνει αποφάσεις σε σχέση με την εκπαιδευτική και επαγγελματική του πορεία, να σχεδιάζει και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τη σταδιοδρομία του με βάση τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά του, καθώς και τις συνθήκες της αγοράς εργασίας σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του διαδρομής.
Η πρωτοτυπία, αλλά και συνάμα η πρακτική αξία του προγράμματος, έγκειται στο ότι εστιάζει στο άτομο με ε.ε.α./α. τόσο στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση και συμβουλευτική, όσο και στην τριτοβάθμια, με στόχο την πιο αποτελεσματική λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, φοιτητές/τριες, επιστήμονες, ειδικούς επαγγελματίες και εργαζόμενους/ες:
– στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση,
– στην παιδαγωγική ευρύτερα και στις συγγενείς επιστήμες,
– στις επιστήμες της πρόνοιας και της αποκατάστασης (εργοθεραπευτές/τριες, κοινωνικούς λειτουργούς, κ.ά.) και
– στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες (κοινωνιολόγοι, ψυχολόγοι, κ.ά.)
– σε κέντρα, φορείς και οργανισμούς επιμόρφωσης και επαγγελματικής στήριξης ατόμων με ε.α.α./α.
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/η επιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση να:
1. Να γνωρίζει βασικές έννοιες, όπως ειδική αγωγή και εκπαίδευση (ΕΑΕ), άτομο με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες (ε.ε.α./α.), επαγγελματική συμβουλευτική, επαγγελματικός προσανατολισμός, απασχόληση.
2. Να κατέχει γνώσεις που αφορούν στη συλλογή, ανάλυση, σύνθεση και οργάνωση πληροφοριών για τον εαυτό, την εκπαίδευση και τα επαγγέλματα, καθώς και τη λήψη αποφάσεων, την επίλυση προβλημάτων και την υλοποίηση μεταβάσεων.
3. Να βοηθά το άτομο να λαμβάνει αποφάσεις σε σχέση με την εκπαιδευτική και επαγγελματική του πορεία, καθώς και να σχεδιάζει και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τη σταδιοδρομία του.
4. Να υποβοηθά ένα άτομο στη λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων με βάση τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες, και τα ενδιαφέροντά του καθώς και τις συνθήκες της αγοράς εργασίας, σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του διαδρομής.
5. Να γνωρίζει και να αναλύει την κοινωνική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας για τα άτομα με ε.ε.α./α.
6. Να εμβαθύνει στις αρχές της κοινωνικής οικονομίας και στην κοινωνική επιχείρηση. Επιπλέον, έμφαση δίνεται στα προγράμματα επιδότησης και στις καλές πρακτικές που αφορούν άτομα με ε.ε.α./α.
7. Να γνωρίζει τις διαδικαστικές λεπτομέρειες που αφορούν στους μαθητές με ε.ε.α./α. και την πρόσβαση ή/και περιορισμούς στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης ώστε να παρέχει ορθή πληροφόρηση.
8. Να έχει βασικές γνώσεις και εμπειρίες για την επαγγελματική εκπαίδευση – αποκατάσταση ατόμων με ε.ε.α./α.
9. Να κατέχει βασικές αρχές συμβουλευτικής και στήριξης φοιτητών/τριών με ε.ε.α./α.
10. Να συντάσσει σχετικό φάκελο, με τη μορφή Σχεδίου Παρέμβασης με αναφορά σε ομάδα στόχο ή/και μεμονωμένο άτομο και σε αντικείμενο συναφές με την ειδικότητα ή/και το επίπεδο εκπαίδευσής του.
Μεθοδολογία Υλοποίησης Προγράμματος
1.Διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης
Online Εξ Αποστάσεως
2. Μέθοδοι Αξιολόγησης & Κριτήρια Απόδοσης Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης
Στο τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας του προγράμματος θα πρέπει να ολοκληρώσετε ένα (1) τεστ αξιολόγησης στην πλατφόρμα του Moodle, απαντώντας σε ερωτήσεις τύπου «πολλαπλής επιλογής» ή «σωστό/λάθος».
Οι ερωτήσεις του τεστ που καλείται ο/η κάθε επιμορφούμενος/η να συμπληρώσει, επιλέγονται τυχαία από μια ευρεία βάση ερωτήσεων, και αφορούν στα θέματα που θα έχετε μελετήσει στο αντίστοιχο «Βασικό Κείμενο Μελέτης» της Διδακτικής Ενότητας – δεν αφορούν στην πρόσθετη γνώση που σας προσφέρεται μέσα από τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης». Θα κατοχυρώσετε το σύνολο των προβλεπόμενων Ωρών Επιμόρφωσης και των ECVET του προγράμματος και θα πιστοποιηθείτε για αυτές, εφόσον η επίδοσή σας είναι τουλάχιστον 50% σε κάθε τεστ αξιολόγησης κάθε Διδακτικής Ενότητας. Σε περίπτωση που η επίδοσή σας είναι μικρότερη από 50% στο τεστ αξιολόγησης μιας Διδακτικής Ενότητας, τότε θα σας απονεμηθούν οι μισές από τις ώρες επιμόρφωσης που αντιστοιχούν στην ενότητα αυτή του προγράμματος, ως αναγνώριση του χρόνου ασύγχρονης παρακολούθησης και μελέτης του εκπαιδευτικού υλικού της ενότητας.
Σας δίνεται χρόνος τεσσάρων (4) εβδομάδων μετά το τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας, με εξαίρεση την τελευταία Διδακτική Ενότητα του Προγράμματος στην οποία, προκειμένου να εκδοθεί το Πιστοποιητικό σας όσο πιο έγκαιρα γίνεται, το τεστ αξιολόγησης συνήθως αναρτάται πριν τη λήξη της Ενότητας.
Προσοχή: Από τη στιγμή που ξεκινήσετε το τεστ έχετε στη διάθεσή σας, 4 ώρες ή 240 λεπτά συνεχόμενα χωρίς δυνατότητα προσωρινής διακοπής του. Οι απαντήσεις σας δεν αποθηκεύονται μέχρι να κάνετε τελική υποβολή του τεστ.
Ενδεικτικό Εκπαιδευτικό Υλικό Προγράμματος
Κάθε διδακτική ενότητα συμπεριλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό το οποίο ενδεικτικά αποτελείται από:
– Τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης.
– Τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης». Πρόκειται για κείμενα τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις
Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε ανατρέξτε στο αρχείο “Συχνές Ερωτήσεις-Απαντήσεις για Επιμορφούμενους/ες“
1. Ειδική αγωγή και εκπαίδευση, Άτομο/α με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες, Συμβουλευτική, Επαγγελματικός προσανατολισμός και Ειδική επαγγελματική εκπαίδευση: Εννοιολογική διασαφήνιση, περιεχόμενο και σύγχρονες τάσεις
Η 1η διδακτική ενότητα πραγματεύεται τους βασικούς όρους του προγράμματος, με στόχο να δώσει μία όσο το δυνατόν πληρέστερη εννοιολογική διασαφήνιση των εννοιών, του περιεχομένου και των σύγχρονων τάσεων σχετικά με τους όρους που εξετάζει το πρόγραμμα.
2. Επαγγελματική συμβουλευτική και συμβουλευτική σταδιοδρομίας: Κυριότερες τάσεις και προβληματισμοί
Η 2η διδακτική ενότητα επιδιώκει να κάνει μία εισαγωγή στη συμβουλευτική που συνδέεται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τον επαναπροσανατολισμό προκειμένου, εύστοχα, ο/η λειτουργός της συμβουλευτικής να βοηθά το άτομο να λαμβάνει αποφάσεις σε σχέση με την εκπαιδευτική και επαγγελματική του πορεία, να σχεδιάζει και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τη σταδιοδρομία του, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες, και τα ενδιαφέροντά του καθώς και τις συνθήκες της αγοράς εργασίας, σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του διαδρομής.
3. Δεξιότητες αποτελεσματικής διαχείρισης σταδιοδρομίας
Η 3η διδακτική ενότητα επιδιώκει να εφοδιάσει τον/την επιμορφούμενο/η με γνώσεις που αφορούν στη συλλογή, ανάλυση, σύνθεση και οργάνωση πληροφοριών για τον εαυτό, την εκπαίδευση και τα επαγγέλματα, καθώς και τη λήψη αποφάσεων, την επίλυση προβλημάτων και την υλοποίηση μεταβάσεων.
4. Ο ρόλος του επαγγελματικού συμβούλου στη σύγχρονη εποχή
Η 4η διδακτική ενότητα επικεντρώνεται σε ένα πλήθος κομβικών ζητημάτων, που ξεπερνούν τους βασικούς στόχους που είχε ο επαγγελματικός προσανατολισμός και η συμβουλευτική τις προηγούμενες δεκαετίες, όπως η υποβοήθηση του ατόμου στη λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων.
5. Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός και ειδική αγωγή και εκπαίδευση
Η 5η διδακτική ενότητα επιδιώκει να καταρτίσει επαρκώς τους/τις συμμετέχοντες/οσυες στη δομή και στη φιλοσοφία του υπάρχοντος εκπαιδευτικού συστήματος, με έμφαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προκειμένου ο/η σύμβουλος να είναι σε θέση να γνωρίζει τις διαδικαστικές λεπτομέρειες που αφορούν στους/στις μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες και την πρόσβαση ή/και περιορισμούς στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης, ώστε να παρέχει ορθή πληροφόρηση.
6. Τριτοβάθμια εκπαίδευση και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – αναπηρία/ες
Η 6η διδακτική έχει ως στόχο να προσεγγίσει τη συμβουλευτική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και εστιάζει στην εργασία και τη συμβουλευτική υποστήριξη φοιτητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες
7. Ειδική Αγωγή και επαγγελματική ανάπτυξη
Η 7η διδακτική επικεντρώνεται στην ειδική αγωγή και επαγγελματική αποκατάσταση των ατόμων με ε.ε.α/α. Εξετάζονται η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες, οι μορφές και τα μοντέλα απασχόλησης τους τα οφέλη που προκύπτουν από την είσοδο τους στην αγορά εργασίας και ο εργασιακός αποκλεισμός που υφίστανται από την αγορά εργασίας
8. Στρατηγικοί σχεδιασμοί και προγράμματα κοινωνικής πολιτικής σε θέματα απασχόλησης για άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο
Η 8η διδακτική αναλύει την έννοια της κοινωνικής πολιτικής και την εφαρμογή της σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας για τα, άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες, παρουσιάζοντας τα προγράμματα και τις δομές που απευθύνονται στη συγκεκριμένη ομάδα.
9. Άτομα με αναπηρία και τρίτος τομέας της οικονομίας
Η 9η διδακτική επικεντρώνεται στις αρχές της κοινωνικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας. Έμφαση δίνεται τόσο στις βασικές έννοιες και αρχές τους, όσο και σε καλές πρακτικές, καινοτομίες και προγράμματα επιδότησης που αφορούν άτομα με ε.ε.α./α.
10. Σχέδιο παρέμβασης επαγγελματικής συμβουλευτικής σε άτομα/α με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία/ες: Γενικές αρχές, σχεδιασμός και υποδείγματα
Η 10η διδακτική ενότητα έχει πιο πρακτικό προσανατολισμό προκειμένου να βοηθήσει τα στελέχη της συμβουλευτικής να είναι ικανά να συντάσσουν σχετικό φάκελο, με τη μορφή Σχεδίου Παρέμβασης με αναφορά σε ομάδα στόχο ή/και μεμονωμένο άτομο και σε αντικείμενο συναφές με την ειδικότητα ή/και το επίπεδο εκπαίδευσής του
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ:
1. Έκπτωση σε περίπτωση εφάπαξ πληρωμής: 10%
2. Έκπτωση για την περίπτωση Ομαδικής Εγγραφής 2 ατόμων: 10%
3. Έκπτωση λόγω πρόωρης εγγραφής μέχρι 10 Απριλίου : 10%
4. Έκπτωση για την περίπτωση Ομαδικής Εγγραφής τουλάχιστον 3 ατόμων: 15%
Θέματα Προγράμματος Σπουδών και λοιπά Επιμορφωτικά Θέματα
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ασημίνα Τσιμπιδάκη
Email: tsibidaki@aegean.gr
Θέματα Οικονομικής και Διοικητικής Διαχείρισης
Γραμματεία Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης
Τηλέφωνο: 22410 99424-5-6-7 (Δευτέρα-Παρασκευή, 10:00-17:00)
Email: e-epimorfosi@aegean.gr