Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών για μία Συμπεριληπτική Σεξουαλική Εκπαίδευση | ΜΕΙΚΤΗ ΜΑΘΗΣΗ

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος
→ 1η Ενότητα: Σκοπός της Ενότητας είναι να βοηθήσει τους/τις επιμορφούμενους/ες να παρακολουθήσουν την ιστορική εξέλιξη των
προγραμμάτων αγωγής υγείας και σεξουαλικής ανάπτυξης στην Εκπαίδευση σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και να αποκτήσουν την
απαραίτητη επιστημονική γνώση που θα τους/τις επιτρέψει να αποκτήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες διαχείρισης ζητημάτων
σεξουαλικής αγωγής στο νέο συμπεριληπτικό σχολείο.
→ 2η Ενότητα: Παραδείγματα άσκησης διαπαιδαγώγησης προς παιδιά και εφήβους, που εναρμονίζουν αναφορά σε σχέση και
συμπεριφορά (ρόλοι φύλου, σεξουαλική ταυτότητα και σχέσεις, μύθοι για τις σχέσεις, τα πρώτα σκιρτήματα και οι προσδοκίες, η
θεμελίωση του «σχετίζεσθαι» και της ερωτικής σχέσης, ασφαλής σεξουαλική συμπεριφορά κατά των Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενων
Λοιμώξεων και της απρογραμμάτιστης εφηβικής εγκυμοσύνης, συναίνεση και παραβίαση, κακοποίηση).
→ 3η Ενότητα: Η ενότητα δίνει έμφαση σε θέματα ισότητας των φύλων και ιδιαίτερα στα θέματα ένταξης της διάστασης του φύλου
στην εκπαιδευτική διαδικασία, στις παιδαγωγικές πρακτικές και την υλοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σχετικά με τα φύλα και
τις διακρίσεις, καθώς και ευρύτερα στη σχολική κοινότητα.
→ 4η Ενότητα: H ενότητα δίνει έμφαση σε θέματα σεξουαλικής αγωγής για τα άτομα με αναπηρίες. Αναλύονται μύθοι και
πραγματικότητες σχετικά με τη σεξουαλικότητα των ατόμων με αναπηρίες, ενώ παρουσιάζονται βασικές αρχές σεξουαλικής αγωγής
σε άτομα με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού και προγράμματα παρέμβασης σε άτομα με νοητική αναπηρία.
→ 5η Ενότητα: Η ενδοοικογενειακή βία αποτελεί ένα σύνθετο μοτίβο συμπεριφοράς που μπορεί να περιλαμβάνει σωματική κακοποίηση
(φυσικές πράξεις βίας), ψυχολογική κακοποίηση (ψυχολογική ή λεκτική), σεξουαλική κακοποίηση και παραμέληση. Ενδοοικογενειακή
βία ορίζεται ως η βία μεταξύ νυν ή πρώην συντρόφων ή μεταξύ των μελών της οικογένειας. Θεωρείται ευρέως ως ένα κοινωνικό
πρόβλημα, το οποίο λαμβάνει χώρα σε όλες τις κοινωνίες και μεταξύ όλων των ατόμων, ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου ή
κοινωνικοοικονομικής τάξης των θυτών ή των θυμάτων. Μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην οικογένεια και το ευρύτερο
κοινωνικό περιβάλλον, καθώς επίσης, μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη ψυχική υγεία του παιδιού. Γονεϊκή ικανότητα: γονείς
«υψηλού κινδύνου». Θεραπευτική παρέμβαση σε οικογένειες που κακοποιούν και παραμελούν τα παιδιά τους. Κακοποίηση –
παραμέληση παιδιών και ο ρόλος του σχολείου. Δικαιώματα παιδιών. Η νέα Ελληνική νομοθεσία. Πρακτικές αντιμετώπισης.
→ Στην 6η Ενότητα θα συζητηθούν θέματα ισότητας των φύλων, υπό το πρίσμα των έμφυλων στερεοτύπων και των κοινωνικών ρόλων
που αποτελούν διαχρονικά τροχοπέδη για την εξάλειψη των διακρίσεων σε βάρος των γυναικών. Η έμφυλη βία είναι μια από τις
μεγαλύτερες προκλήσεις από πλευράς προστασίας που αντιμετωπίζουν τόσο τα μεμονωμένα άτομα όσο και οι οικογένειες και οι
κοινότητες σε επείγουσες ανθρωπιστικές περιστάσεις. Τα τελευταία χρόνια έχουν τραβήξει την προσοχή του κοινού αναφορές
σεξουαλικής βίας σε περιστάσεις συρράξεων – ιδιαίτερα ενάντια σε γυναίκες και κορίτσια. Αυτές οι βιαιότητες καθώς και οι
λιγότερο αναγνωρισμένες μορφές έμφυλης βίας – άσκηση βίας από προσωπικό σύντροφο, παιδικοί γάμοι και ακρωτηριασμοί των
γυναικείων γεννητικών οργάνων – διαπράττονται με ανησυχητική συχνότητα. Οι φυσικές καταστροφές και άλλες επείγουσες
περιστάσεις επιδεινώνουν τις βιαιοπραγίες και μειώνουν τα μέσα προστασίας. Πρακτικές οδηγίες και αποτελεσματικά εργαλεία
τόσο για τους ανθρωπιστικούς φορείς όσο και για τις κοινότητες προκειμένου να συντονίσουν, σχεδιάσουν, υλοποιήσουν και
αξιολογήσουν ουσιώδεις δράσεις για την πρόληψη και την άμβλυνση της έμφυλης βίας σε όλα τα στάδια της αντιμετώπισης των
ανθρωπιστικών κρίσεων – από την ετοιμότητα μέχρι την ανάκαμψη.
→ Στην 7η Ενότητα, δίνεται έμφαση στην ανάδειξη των καλών πρακτικών και στην εφαρμογή παρεμβάσεων που προάγουν την
κοινωνική δικαιοσύνη και προσεγγίζουν ολιστικά τις ανάγκες των μελών του σχολικού συστήματος. Ειδικότερα, περιγράφονται
συνοπτικά οι σύγχρονες τάσεις στην παροχή σχολικών ψυχολογικών υπηρεσιών, η σημασία της διασύνδεσης σχολείου-οικογένειας
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος
Με το τέλος του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα μπορούν:
-Να αναφέρονται στην ιστορική εξέλιξη των προγραμμάτων αγωγής υγείας και σεξουαλικής ανάπτυξης.
-Να αναφέρονται στα δομικά στοιχεία που απαρτίζουν τα ζητήματα σεξουαλικής αγωγής σε ένα σχολείο για όλους .
-Να αναφέρονται στο ρόλο του εκπαιδευτικού στη διδασκαλία του μαθήματος της Σεξουαλικής Αγωγής.
-Να αναφέρονται στους ρόλους του φύλου, στη σεξουαλική ταυτότητα και σχέσεις, στους μύθους
-Να αναφέρονται στα δομικά στοιχεία που απαρτίζουν το σχετίζεσθαι και τη σεξουαλική συμπεριφορά, τη συναίνεση και παραβίαση
-Να αναφέρονται στα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα και τις λοιμώξεις
-Να αναφέρονται στις παιδαγωγικές πρακτικές της σεξουαλικής εκπαίδευσης
-Να αναφέρονται στα πρόγραμμα υλοποίησης εκπαιδευτικών παρεμβάσεων για τα φύλα και τις διακρίσεις
-Να αιτιολογήσουν τα θέματα ένταξης διάστασης του φύλου
-Να αναφέρονται στη σεξουαλικότητα των ατόμων με αναπηρία
-Να αναφέρονται στα δομικά στοιχεία που απαρτίζουν τις αρχές σεξουαλικής αγωγής
-Να αναφέρονται σε βασικές αρχές σεξουαλικής αγωγής σε άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος και νοητική αναπηρία
-Να αναφέρονται στις μορφές κακοποίησης και τα δικαιώματα παιδιών
-Να αναφέρονται στα στοιχεία που απαρτίζουν τη γονεϊκή ικανότητα
-Να αιτιολογήσουν τη θεραπευτική παρέμβαση σε περιπτώσεις κακοποίησης και παραμέλησης
-Να αναφέρονται στις μορφές έμφυλης βίας, ταυτότητας και ρατσισμού
-Να αναφέρονται στα δομικά στοιχεία που απαρτίζουν τους ανθρωπιστικούς φορείς
-Να αιτιολογήσουν την αντιμετώπιση- ετοιμότητα ανθρωπιστικών κρίσεων
-Να αναφέρονται στους βασικούς τομείς ανάπτυξης εαυτού, σεξουαλικής, κοινωνικής, συναισθηματικής και ηθικής ανάπτυξης
-Να αναφέρονται στον σχολικό εκφοβισμό και σε θέματα συμπεριφοράς και οριοθέτησης
Μεθοδολογία Υλοποίησης Προγράμματος
1.Διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης
Μεικτή Μάθηση
2. Μέθοδοι υλοποίησης της επιμόρφωσης
Οι τόποι διεξαγωγής των δια ζώσης μαθημάτων θα εξαρτηθούν από τους ισχύοντες υγειονομικούς περιορισμούς και την τοπική
ζήτηση ανά πόλη.
– Η βιβλιογραφία θα εμπλουτίζεται κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης.
3. Μέθοδοι Αξιολόγησης & Κριτήρια Απόδοσης Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης
– Δια ζώσης μαθήματα (δια ζώσης ή/και με σύγχρονες τηλεδιασκέψεις) : 50 Ώρες Επιμόρφωσης
– Εξ αποστάσεως εκπαίδευση: 300 Ώρες Επιμόρφωσης
– Τελική αξιολογική εργασία: 50 Ώρες Επιμόρφωσης. Η εκπόνηση ερευνητικής εργασίας βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι ιδιαίτερα σημαντική για την απόκτηση διδακτικής τεχνολογίας στη συμπεριληπτική σεξουαλική εκπαίδευση
1. Συμπεριληπτικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και σεξουαλική αγωγή
Στόχος της Ενότητας είναι να βοηθήσει τους/τις επιμορφούμενους/ες να παρακολουθήσουν την ιστορική εξέλιξη των προγραμμάτων αγωγής υγείας και σεξουαλικής ανάπτυξης στην Εκπαίδευση σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, και να αποκτήσουν την απαραίτητη επιστημονική γνώση που θα τους/τις επιτρέψει να αποκτήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες διαχείρισης ζητημάτων σεξουαλικής αγωγής στο νέο συμπεριληπτικό σχολείο.
2. Διαπαιδαγώγηση για τη σεξουαλικότητα και τις σχέσεις σε παιδιά και εφήβους: υπόβαθρο και επικοινωνία
Παραδείγματα άσκησης διαπαιδαγώγησης προς παιδιά και εφήβους, που εναρμονίζουν αναφορά σε σχέση και συμπεριφορά (ρόλοι φύλου, σεξουαλική ταυτότητα και σχέσεις, μύθοι για τις σχέσεις, τα πρώτα σκιρτήματα και οι προσδοκίες, η θεμελίωση του «σχετίζεσθαι» και της ερωτικής σχέσης, ασφαλής σεξουαλική συμπεριφορά κατά των Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενων Λοιμώξεων και της απρογραμμάτιστης εφηβικής εγκυμοσύνης, συναίνεση και παραβίαση, κακοποίηση).
3. Ταυτότητες Φύλου στο εκπαιδευτικό πεδίο
Η ενότητα δίνει έμφαση σε θέματα ισότητας των φύλων και ιδιαίτερα στα θέματα ένταξης της διάστασης του φύλου στην εκπαιδευτική διαδικασία, στις παιδαγωγικές πρακτικές και την υλοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σχετικά με τα φύλα και τις διακρίσεις, καθώς και ευρύτερα στη σχολική κοινότητα.
4. Σεξουαλικότητα και ΑΜΕΑ
H ενότητα δίνει έμφαση σε θέματα σεξουαλικής-διαφυλικής αγωγής για τα άτομα με αναπηρίες. Αναλύονται μύθοι και πραγματικότητες σχετικά με τη σεξουαλικότητα των ατομων με αναπηρίες, ενώ παρουσιάζονται βασικές αρχές σεξουαλικής αγωγής σε άτομα με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού και προγράμματα παρέμβασης σε άτομα με νοητική αναπηρία.
5. Ενδοοικογενειακή βία-Κακοποίηση- Παραμέληση
Η ενδοοικογενειακή βία αποτελεί ένα σύνθετο μοτίβο συμπεριφοράς που μπορεί να περιλαμβάνει σωματική κακοποίηση (φυσικές πράξεις βίας), ψυχολογική κακοποίηση (ψυχολογική ή λεκτική), σεξουαλική κακοποίηση και παραμέληση. Ενδοοικογενειακή βία ορίζεται ως η βία μεταξύ νυν ή πρώην συντρόφων ή μεταξύ των μελών της οικογένειας. Θεωρείται ευρέως ως ένα κοινωνικό πρόβλημα, το οποίο λαμβάνει χώρα σε όλες τις κοινωνίες και μεταξύ όλων των ατόμων, ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου ή κοινωνικοοικονομικής τάξης των θυτών ή των θυμάτων. Μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην οικογένεια και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, καθώς επίσης, μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη ψυχική υγεία του παιδιού. Γονεϊκή ικανότητα: γονείς «υψηλού κινδύνου». Θεραπευτική παρέμβαση σε οικογένειες που κακοποιούν και παραμελούν τα παιδιά τους. Κακοποίηση – παραμέληση παιδιών και ο ρόλος του σχολείου. Δικαιώματα παιδιών. Η νέα Ελληνική νομοθεσία. Πρακτικές αντιμετώπισης.
6. Έμφυλη βία και διακρίσεις
Θέματα ισότητας των φύλων, υπό το πρίσμα των έμφυλων στερεοτύπων και των κοινωνικών ρόλων που αποτελούν διαχρονικά τροχοπέδη για την εξάλειψη των διακρίσεων σε βάρος των γυναικών. Η έμφυλη βία είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις από πλευράς προστασίας που αντιμετωπίζουν τόσο τα μεμονωμένα άτομα όσο και οι οικογένειες και οι κοινότητες σε επείγουσες ανθρωπιστικές περιστάσεις. Τα τελευταία χρόνια έχουν τραβήξει την προσοχή του κοινού αναφορές σεξουαλικής βίας σε περιστάσεις συρράξεων – ιδιαίτερα ενάντια σε γυναίκες και κορίτσια. Αυτές οι βιαιότητες καθώς και οι λιγότερο αναγνωρισμένες μορφές έμφυλης βίας – άσκηση βίας από προσωπικό σύντροφο, παιδικοί γάμοι και ακρωτηριασμοί των γυναικείων γεννητικών οργάνων – διαπράττονται με ανησυχητική συχνότητα. Οι φυσικές καταστροφές και άλλες επείγουσες περιστάσεις επιδεινώνουν τις βιαιοπραγίες και μειώνουν τα μέσα προστασίας. Πρακτικές οδηγίες και αποτελεσματικά εργαλεία τόσο για τους ανθρωπιστικούς φορείς όσο και για τις κοινότητες προκειμένου να συντονίσουν, σχεδιάσουν, υλοποιήσουν και αξιολογήσουν ουσιώδεις δράσεις για την πρόληψη και την άμβλυνση της έμφυλης βίας σε όλα τα στάδια της αντιμετώπισης των ανθρωπιστικών κρίσεων – από την ετοιμότητα μέχρι την ανάκαμψη.
7. Προγράμματα προαγωγής ψυχικής υγείας στο σχολικό περιβάλλον
Δίνεται έμφαση στην ανάδειξη των καλών πρακτικών και στην εφαρμογή παρεμβάσεων που προάγουν την κοινωνική δικαιοσύνη και προσεγγίζουν ολιστικά τις ανάγκες των μελών του σχολικού συστήματος. Ειδικότερα, περιγράφονται συνοπτικά οι σύγχρονες τάσεις στην παροχή σχολικών ψυχολογικών υπηρεσιών, η σημασία της διασύνδεσης σχολείου-οικογένειας και οι βασικοί τομείς της ανάπτυξης του εαυτού, όπως η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, η ηθική ανάπτυξη, οι σχέσεις με συνομηλίκους και η σεξουαλική ανάπτυξη. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται σε θέματα συμπεριφοράς και οριοθέτησης και στον σχολικό εκφοβισμό
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
ΕΚΠΤΩΣΗ 10% ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΤΙΜΗΣ ΣΕ ΑΝΕΡΓΟΥΣ, ΦΟΙΤΗΤΕΣ, ΕΦΑΠΑΞ ΠΛΗΡΩΜΗ, ΜΕΛΗ ΕΕΦ
Θέματα Εγγραφής και Προγράμματος Σπουδών
Ένωση Ελλήνων Φυσικών
Τηλέφωνο: 210 36 35 701
Email: eef.athens@gmail.com