Εργαλεία LEGO στην Εκπαίδευση

Τα “Προγράμματα Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστήμιου Αιγαίου” σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Απασχόλησης προσφέρουν το επιμορφωτικό πρόγραμμα “Εργαλεία LEGO στην Εκπαίδευση”, το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, για το ακαδημαϊκό έτος 2023. Το Πρόγραμμα υλοποιείται σύμφωνα με τις αρχές της ανοιχτής και εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής μάθησης, μέσω ασύγχρονων ή/και σύγχρονων (τηλεδιασκέψεις) μεθόδων διδασκαλίας και μάθησης.
Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος
Τα εργαλεία LEGO® για την εκπαίδευση, παρέχουν πρακτικές εμπειρίες προγραμματισμού και κατασκευών που χρειάζονται οι μαθητές για να εξερευνήσουν και να εμβαθύνουν σε έννοιες, τεχνολογίες που συνδέονται με την επιστημολογία STEM και εκπαιδευτικής ρομποτικής, όταν οι εκπαιδευόμενοι εμπλέκονται σε επίλυση πραγματικών προβλημάτων . Η χρήση των «έξυπνων» LEGO® κομματιών (smart bricks) και των εργαλείων προγραμματισμού που παρέχει, προκαλούν την φυσική περιέργεια των μαθητών για διερευνητική/ανακαλυπτική μάθηση, βοηθώντας τους να αναπτύξουν ουσιαστική επικοινωνία, να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους, να είναι συνεργατικοί και να εμπλακούν στις πρακτικές των επιστημόνων και των μηχανικών. Επιπροσθέτως τους βοηθούν να αναπτύξουν κρίσιμες δεξιότητες σκέψης με έναν διασκεδαστικό και συναρπαστικό τρόπο, δεξιότητες απαραίτητες για τον 21ο αιώνα, όπως εγκάρσιες και ήπιες δεξιότητες . Τα εργαλεία LEGO® φέρνουν το δημιουργικό πνεύμα και την κριτική σκέψη στην επίλυση προβλημάτων, παράλληλα με τη σχεδίαση μηχανικών και ρομποτικών μερών. Με τα εργαλεία αυτά, οι μαθητές διερευνούν προβλήματα, που συνδέονται με τον πραγματικό κόσμο, και σχεδιάζουν λύσεις, τις οποίες επικοινωνούν και μοιράζονται με τους συμμαθητές τους. Ο μαθητής τοποθετείται στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και γίνεται ερευνητής.
Σκοπός του προγράμματος είναι οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τους μαθητές τους, με τη χρήση υποστηρικτικών λογισμικών συστημάτων είτε unplugged (χωρίς αξιοποίηση ΗΥ) με την μορφή τεχνουργημάτων. Το πρόγραμμα στοχεύει να εφοδιάσει τόσο με θεωρητικές γνώσεις περί παιδαγωγικής προσέγγισης και διδασκαλίας, όσο και με πρακτικές κατάλληλες γνώσεις λογισμικών και υλικών LEGO®, ώστε να μπορούν να σχεδιάζουν εξ ολοκλήρου μαθησιακές δραστηριότητες και σενάρια βασισμένα στην STEAM(STEM+Art) προσέγγιση, δηλαδή βασισμένα σε πραγματικά προβλήματα, ανάλογα με την ειδικότητά τους και το ηλικιακό κοινό τους. Ως εκ τούτου, το πρόγραμμα παρέχει το θεωρητικό πλαίσιο και τις παιδαγωγικές αλλά ψηφιακές δραστηριότητες στους υποψήφιους εκπαιδευτικούς που θα συμμετέχουν.
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/η επιμορφωμένος/η θα είναι σε θέση να:
- Να κατανοεί πως η εκπαιδευτική ρομποτική εισάγεται στο διδακτικό πλαίσιο
- Να κατανοεί τις βασικές διδακτικές προσεγγίσεις (π.χ. Τεχνικός Σχεδιασμός, Problem Based Learning, Μέθοδος Project, Διερευνητική μάθηση), ως διδακτικά σενάρια εκπαιδευτικής ρομποτικής
- Να κατανοεί τη δομή ενός διδακτικού σεναρίου
- Να σχεδιάζει δικά του διδακτικά σενάρια με τη χρήση εργαλείων LEGO®
- Να χρησιμοποιεί εικονικά εργαλεία σχεδίασης της LEGO® (π.χ. LEGO Digital Designer)
- Να σχεδιάζει διδακτικά σενάρια με πλατφόρμες της LEGO® (WEDO 2.0, SPIKE, EV3 Mindstorms)
- Να εφαρμόζει στην πράξη τα εργαλεία που έχει διδαχθεί.
- Να σχεδιάζει και να παράγει εξατομικευμένο εκπαιδευτικό υλικό.
Μεθοδολογία Υλοποίησης Προγράμματος
Το πρόγραμμα στηρίζεται στις αρχές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με ασύγχρονη παρακολούθηση. Το υλικό εκπαίδευσης θα αναρτάται σε ψηφιακή μορφή σε ιστότοπο (π.χ. eclass). Οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν πρόσβαση στο υλικό όλη τη χρονική διάρκεια του προγράμματος. Το υλικό προσφέρει τόσο θεωρητική όσο και πρακτική γνώση. Στα πλαίσια των υποχρεώσεων των εκπαιδευόμενων είναι η περιοδική ανάρτηση εργασιών (προαιρετικών και υποχρεωτικών). Επίσης παρέχονται προτεινόμενες λύσεις, όσο αφορά τις εργαστηριακές / πρακτικές δραστηριότητες εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα θα παρέχει επιπρόσθετα στους εκπαιδευόμενους το παρακάτω προτεινόμενο σύγγραμμα, το οποίο καλύπτει το θεωρητικό κομμάτι της ύλης του προγράμματος και αποτελεί σημαντικό βοήθημα για την ανάπτυξη των διδακτικών τους σεναρίων.
Μεθοδολογία Υλοποίησης Επιμόρφωσης
Κατά την ασύγχρονη εκπαίδευση οι εκπαιδευόμενοι παρακολουθούν με ευέλικτο τρόπο προσαρμοσμένο στις προσωπικές τους ανάγκες και προτεραιότητες, το υλικό του προγράμματος. Ταυτόχρονα εργάζονται σε προτεινόμενες δραστηριότητες βάση χρονοδιαγράμματος υλοποίησης.
Το πρόγραμμα θα δίνει τη δυνατότητα μία φορά το μήνα, σύγχρονης εκπαίδευσης, μέσω εργαλείου on line εκπαίδευσης (π.χ. Zoom ή Cisco Webex ή MS – TEAMS), όπου θα μπορούν να επιλύονται απορίες. Η διάρκεια της σύγχρονης συνεδρίας θα ορίζεται σε 1 με 1,5 ώρα, ανάλογα τη θεματική ενότητα που πρόκειται να καλύψει.
Μέθοδοι Αξιολόγησης & Κριτήρια Απόδοσης Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης
Η αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων θα γίνεται για κάθε ενότητα μέσω κατάλληλων τεστ αξιολόγησης, οι απαντήσεις των οποίων θα υποβάλλονται διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας υλικού, και σε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια. Η κλίμακα βαθμολογίας κυμαίνεται από 0 έως 100%. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος επιμόρφωσης και τη χορήγηση της βεβαίωσης Επιμόρφωσης, ο εκπαιδευόμενος πρέπει να λάβει σε όλα τα κουίζ βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%
1. H Επιστήμη των Υπολογιστών, η Τεχνολογία, η Πληροφορία και η Επικοινωνία
Ο εκπαιδευόμενος μετά το πέρας της ενότητας θα είναι ικανός: να κατανοήσει την έννοια της πληροφορίας, να κατανοήσει την έννοια της τεχνολογίας, να διακρίνει τη διαφορά μεταξύ πληροφορίας και επικοινωνίας. να κατανοεί το πλαίσιο της παιδαγωγική γνώσης περιεχομένου
2. Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις
Στις επιστήμες της αγωγής ως διδακτική προσέγγιση αναφερόμαστε στη μέθοδο με την οποία πραγματώνουμε τους διδακτικούς στόχους στη διδασκαλία, ώστε να οδηγήσουμε τους μαθητές σε επίπεδο μεταγνώσης Στην ενότητα θα συζητηθούν σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις μέσω των οποίων ο εκπαιδευτικός μπορεί να πραγματώσει τους διδακτικούς στόχους που θέτει στα διδακτικά του σενάρια. Η ενότητα αφορά θεωρητικό πλαίσιο γνώσης και οι εκπαιδευόμενοι θα γνωρίζουν τη βιωματική μάθηση, τη διερευνητική μάθηση, τη διδακτική προσέγγιση της μεθόδου επίλυσης προβλημάτων και τη διαδικασία του τεχνικού σχεδιασμού. Θα δοθούν κατάλληλα παραδείγματα για κάθε μέθοδο και θα ζητηθεί στα πλαίσια κατάλληλων δραστηριοτήτων οι εκπαιδευόμενοι να σχεδιάσουν μία διδακτική προσέγγιση για κάθε μεθοδολογία.
3. Βασικά θέματα Προγραμματισμού και Αλγοριθμικής – Μέρος Α
Στόχος της ενότητας είναι ο εκπαιδευόμενος να κατανοήσει θέματα προγραμματισμού και αλγοριθμικής, καθώς επίσης να αναπτύξει δεξιότητες προγραμματισμού στα εργαλεία της LEGO. Οι εκπαιδευόμενοι θα γνωρίσουν τις βασικές δομές απόφασης και επανάληψης και θα κατανοήσουν την έννοια της συνάρτησης. Θα δοθούν κατάλληλα παραδείγματα δραστηριοτήτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, αλλά και λύσεις «ημι – ολοκληρωμένες» (half – baked solutions). Στόχος είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού της LEGO, η κατανόηση έτοιμων αλγοριθμικών δομών, αλλά και η δόμηση νέων. Επιπρόσθετα στην ενότητα αυτή εξηγείται η έννοια του αισθητήρα και τα είδη τους και μέσω κατάλληλων παραδειγμάτων εξηγείται η χρήση τους.
4. Βασικά θέματα Προγραμματισμού και Αλγοριθμικής – Μέρος Β
Στόχος της ενότητας είναι ο εκπαιδευόμενος να κατανοήσει θέματα προγραμματισμού και αλγοριθμικής, καθώς επίσης να αναπτύξει δεξιότητες προγραμματισμού στα εργαλεία της LEGO. Οι εκπαιδευόμενοι θα γνωρίσουν τις βασικές δομές απόφασης και επανάληψης και θα κατανοήσουν την έννοια της συνάρτησης. Θα δοθούν κατάλληλα παραδείγματα δραστηριοτήτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, αλλά και λύσεις «ημι – ολοκληρωμένες» (half – baked solutions). Στόχος είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού της LEGO, η κατανόηση έτοιμων αλγοριθμικών δομών, αλλά και η δόμηση νέων. Επιπρόσθετα στην ενότητα αυτή εξηγείται η έννοια του αισθητήρα και τα είδη τους και μέσω κατάλληλων παραδειγμάτων εξηγείται η χρήση τους.
5. Εργαλεία LEGO και Διδακτικά σενάρια
Στόχος της ενότητας είναι ο εκπαιδευόμενος να κατανοήσει τη λειτουργικότητα των εργαλείων LEGO και να αναπτύξει δεξιότητες για τον σχεδιασμό δικών του διδακτικών σεναρίων εργαλείων της LEGO. Κατά τη διάρκεια της διδακτικής αυτής ενότητας, οι εκπαιδευόμενοι θα σχεδιάσουν τα δικά τους διδακτικά σενάρια και θα αποτελέσει το παραδοτέο της τελικής τους εργασίας
6. Εργαστήριο δεξιοτήτων – Μέρος Α
Στόχος της ενότητας είναι ο εκπαιδευόμενος να σχεδιάσει ένα σύνολο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, εφαρμόζοντας τις γνώσεις που έχει λάβει από τις προηγούμενες ενότητες. Η ενότητα αυτή θα βοηθήσει τους εκπαιδευόμενους να κατανοήσουν όλο το εύρος της χρήσης των εργαλείων LEGO εκπαιδευτικής ρομποτικής προς διδακτική αντιμετώπιση πραγματικών προβλημάτων, μέσω σύνθεσης ιδεών
7. Εργαστήριο δεξιοτήτων – Μέρος Β
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ ΦΟΡΕΑ:
- Δίδακτρα για Ειδικές Κοινωνικές Ομάδες (φοιτητές, άνεργοι κ.o.κ), "Early Bird" και τύπου "Last Call" : 330€
- Για ομαδικές εγγραφές άνω των 2 ατόμων η τιμή διαμορφώνεται στα 350€.
Θέματα Σπουδών και λοιπά Επιμορφωτικά Θέματα
Δρ. Κωνσταντίνος Καλοβρέκτης
Ακαδημαϊκά Υπεύθυνος Προγράμματος
Email: kkalovr@gmail.com
Θέματα Εγγραφών
Ινστιτούτο Ανάπτυξης Απασχόλησης
Τηλέφωνο: 2310500473-2313051525-2311242875
Email: kek.thess@gmail.com