Προετοιμάζοντας εκπαιδευτικούς για τη διδασκαλία του μαθήματος της Σεξουαλικής Αγωγής. Προτάσεις Διδακτικών Παρεμβάσεων

Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος
Στόχο της Πολιτείας οφείλει να αποτελεί η Εκπαίδευση που βασίζεται και στην Ισότητα των Φύλων, καθώς αυτή συνεπάγεται όχι μόνον υψηλή αξιολόγηση των κοριτσιών, αλλά και βελτίωση των αγοριών. Οι έμφυλες κρατικές πολιτικές απαιτούν ολιστικές προσεγγίσεις και διερεύνηση από τη σκοπιά του φύλου όλων των παραγόντων που επηρεάζουν το εκπαιδευτικό σύστημα. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η σημασία του εμπλουτισμού των διδακτικών προγραμμάτων με μαθήματα που αναπτύσσουν την επικοινωνία και τη συντροφικότητα μεταξύ των φύλων και καταρρίπτουν μύθους και ιδεολογήματα γύρω από το ανθρώπινο σώμα και τις έμφυλες σχέσεις. Χαρακτηριστικό τέτοιο μάθημα είναι αυτό της Σεξουαλικής Αγωγής, το οποίο, εκτός των άλλων, ενισχύει την υπευθυνότητα και την αυτοεκτίμηση των παιδιών, αναπτύσσει την προσωπικότητά τους και συμβάλλει στην υιοθέτηση υγιών στάσεων και συμπεριφορών ζωής. Η Σεξουαλική Αγωγή αποτελεί υψηλής ποιότητας διδασκαλία και μάθηση για μια ευρεία ποικιλία θεμάτων που σχετίζονται με τη σεξουαλικότητα ειδικότερα και τις σχέσεις μεταξύ των φύλων ευρύτερα. Διερευνά τις αξίες και τις πεποιθήσεις σχετικά με τα συγκεκριμένα ζητήματα και βοηθά τις/τους νέες/ους ανθρώπους να αποκτήσουν τις δεξιότητες, οι οποίες απαιτούνται για την αναγνώριση της/του εαυτής/ού τους, για την ανάπτυξη υγειών σχέσεων με τις και τους συντρόφους τους, καθώς και την κοινότητα, αλλά και και τη διαχείριση της σεξουαλικής τους υγείας. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση μπορεί να πραγματοποιηθεί σε σχολεία, στο σπίτι, σε κοινοτικά περιβάλλοντα ή στο διαδίκτυο. Προφανώς, ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα Σπουδών Σεξουαλικής Αγωγής στο σχολείο μπορεί να βοηθήσει τις μαθήτριες και τους μαθητές να προσεγγίσουν τη σεξουαλικότητα με υπευθυνότητα και αυτοπεποίθηση.
Σκοπός του Προγράμματος είναι η επιμόρφωση και η έμπρακτη προετοιμασία γυναικών και ανδρών εκπαιδευτικών, ώστε να καταστούν ικανές/οί να αναλάβουν, μέσω υψηλής ποιότητας κατάρτισής τους και σε ευθυγράμμιση με τα διεθνή Επαγγελματικά Πρότυπα Μάθησης, μαθήματα και προγράμματα Σεξουαλικής Αγωγής στο σχολείο, επιδιώκοντας την προσφορά ολοκληρωμένης σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, βασισμένης στην έμφυλη, και όχι μόνον, ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη, η οποία θα είναι παράλληλα και πολιτισμικά σχετική, αναπτυξιακά κατάλληλη, χωρίς αποκλεισμούς, ιατρικά-εφόσον χρειάζεται-ακριβής, σεξουαλικά θετική και ενημερωμένη για τυχόν τραύματα.
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενες και οι επιμορφούμενοι θα είναι σε θέση να: Κατανοούν τις έννοιες και τους όρους που συνδέονται με την έμφυλη κοινωνική τάξη πραγμάτων, καθώς και το σύνολο της ορολογίας που αφορά το πεδίο της σεξουαλικότητας ευρύτερα και της σεξουαλικής αγωγής ειδικότερα. Λαμβάνουν ορθές αποφάσεις σχετικά με κρίσιμα ερωτήματα όπως: πότε να διδαχθεί το μάθημα, ποιο το περιεχόμενό του, ποιες παιδαγωγικές προσεγγίσεις επιβάλλονται, πως γίνεται η αξιολόγηση, πως θα εμπλακούν γονείς, ποιοι βασικοί κανόνες πρέπει να τεθούν, πως οι μαθήτριες και οι μαθητές θα ενθαρρυνθούν να καταλάβουν τι συμβαίνει στο σώμα τους, να ενημερωθούν για τη σεξουαλικότητα και την αναπαραγωγή κ.ά. Διαθέτουν τις απαιτούμενες ικανότητες ώστε να σχεδιάζουν, υλοποιούν και αξιολογούν με επάρκεια Προγράμματα Σεξουαλικής Αγωγής, αλλά και να διαμορφώνουν κατάλληλα το πλαίσιο της τάξης. Προσφέρουν στις νέες και στους νέους τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για καλή σεξουαλική υγεία και αποδοχή της εαυτής/ού, υγειών και ισότιμων σχέσεων, λήψης τεκμηριωμένων αποφάσεων όσον αφορά τη σεξουαλικότητα, ανάπτυξης κριτικής σκέψης για την προσέγγιση της κοινωνίας και των διαιρέσεων/ανισοτήτων που τη διέπουν κ.λπ. Συμβάλλουν ώστε οι μαθήτριες και οι μαθητές να αναπτύξουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που απαιτούνται για να γίνουν ενήλικες με φροντίδα και ενσυναίσθηση. Επιτύχουν ώστε οι μαθήτριες και οι μαθητές να κατανοήσουν το τι σημαίνει ρατσισμός και σεξισμός και τα τραύματα που συνεπάγονται, να αποδεχτούν την ετερότητα και να πεισθούν για τη σημασία της αποδοχής της νεολαίας της LGBTQ+ κοινότητας.
Μεθοδολογία Υλοποίησης Προγράμματος
1.Διαδικασία υλοποίησης της επιμόρφωσης
Online Εξ Αποστάσεως
2. Μέθοδοι υλοποίησης της επιμόρφωσης
Ο διδακτικός σχεδιασμός ακολουθεί μεθοδολογία που υποστηρίζει την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως μάθηση. Η διδασκαλία στο πρόγραμμα βασίζεται κυρίως στην ασύγχρονη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού, προκειμένου να εξασφαλιστεί σε μεγάλο βαθμό η αυτονομία του/της εκπαιδευόμενου/ης. Το Πρόγραμμα θα πραγματοποιείται κατά κύριο λόγο μέσω μεθόδων ασύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης, ενώ προβλέπονται δύο σύγχρονες συναντήσεις (εικονική τάξη) ενημέρωσης, συμβουλευτικής στήριξης και αξιολόγησης στην αρχή και το τέλος του Προγράμματος.
Η διανομή του εκπαιδευτικού υλικού γίνεται σταδιακά και σε εβδομαδιαία βάση μέσω πλατφόρμας ασύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης.
Το εκπαιδευτικό υλικό βρίσκεται on-line, σε ψηφιακή μορφή, ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα τοπικής αποθήκευσής του. Είναι εύκολα εκτυπώσιμο για τις/τους χρήστριες/τες που προτιμούν το έντυπο υλικό, ενώ υποστηρίζεται η αξιοποίηση πολυμεσικού υλικού.
Παράλληλα, προσφέρεται η δυνατότητα ανάρτησης υλικού και εργασιών από την πλευρά των επιμορφούμενων.
Η μελέτη πραγματοποιείται κυρίως ασύγχρονα και ατομικά, στη βάση της αυτόνομης και ανεξάρτητης επεξεργασίας του εκπαιδευτικού υλικού.
Η εξάσκηση των συμμετεχουσών/όντων υλοποιείται ασύγχρονα και ατομικά, μέσα από ασκήσεις και δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης. Η συνεργασία των συμμετεχουσών/όντων σε μικρές ομάδες είναι δυνατή ανάλογα με τις ανάγκες του προγράμματος. Συγκεκριμένα, μπορεί να υποστηριχθεί η οργάνωση ομάδων εργασίας και μελέτης με τη δημιουργία «βημάτων συζήτησης» (discussion fora) για ασύγχρονη επικοινωνία ή «δωματίων ζωντανών συζητήσεων» (chat rooms & τηλεδιασκέψεις) για συζήτηση σε πραγματικό χρόνο και ανταλλαγή απόψεων.
Παράλληλα προσφέρεται ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) για ασύγχρονη επικοινωνία και ανταλλαγή αρχείων.
Η επικοινωνία, η συμβουλευτική και η στήριξη των επιμορφούμενων γίνεται ηλεκτρονικά (ασύγχρονα και σύγχρονα), ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες του προγράμματος.
Με τον ίδιο τρόπο γίνεται και η επικοινωνία με τους/τις διδάσκοντες/ουσες κάθε επιμέρους διδακτικής ενότητας. Παρέχεται στους/στις επιμορφούμενους/ες η δυνατότητα παρακολούθησης της προόδου τους, και υπάρχει ακαδημαϊκό ημερολόγιο με προθεσμίες και άλλα σημαντικά γεγονότα.
3. Μέθοδοι Αξιολόγησης & Κριτήρια Απόδοσης Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης
Η αξιολόγηση θα διεξάγεται με εναλλακτικές και συμπληρωματικές μεθόδους συνεχούς αξιολόγησης (continuous assessment), ανάλογα με τη φύση της εκάστοτε Διδακτικής Ενότητας. Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι:
–> Αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίων, με ερωτήσεις κλειστού τύπου / quizzes (πολλαπλών επιλογών, συμπλήρωσης κενού, σωστού/λάθους) στο τέλος κάθε Ενότητας. Σε περίπτωση που κάποιο άτομο δεν απαντήσει επιτυχώς τουλάχιστον στο 50% των ερωτήσεων κάθε Ενότητας, θα του αναγνωριστούν οι μισές ώρες επιμόρφωσης της εν λόγω Ενότητας.
Με την ολοκλήρωση της επιμόρφωσης, χορηγείται Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης, με τη σφραγίδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου και με ρητή αναφορά στο συγκεκριμένο μαθησιακό περιεχόμενο και τη χρονική διάρκεια παρακολούθησης. Το Πιστοποιητικό θα παρέχεται μετά από την επιτυχή αξιολόγηση όλων των δραστηριοτήτων.
Για κάθε διδακτική ενότητα ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να μελετήσει το σύνολο του αναρτημένου υλικού και να επιλύσει το αντίστοιχο τεστ αξιολόγησης σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του κύκλου σπουδών στον οποίο έχει εγγραφεί. Η κλίμακα βαθμολογίας κυμαίνεται από 0 έως 100%. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος επιμόρφωσης και τη χορήγηση της βεβαίωσης Επιμόρφωσης, ο εκπαιδευόμενος πρέπει να λάβει σε όλα τα κουίζ βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων
Απόφοιτοι/ες τουλάχιστον Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Ενδεικτικό Εκπαιδευτικό Υλικό Προγράμματος
Κάθε διδακτική ενότητα συμπεριλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό το οποίο ενδεικτικά αποτελείται από:
– Τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης.
– Τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης». Πρόκειται για κείμενα τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο της Συνεδρίας και η μελέτη αυτών είναι προαιρετική. Ενδέχεται κάποια από αυτά να είναι γραμμένα στην αγγλική γλώσσα.
1. Αποσαφηνίζοντας τους όρους
Η παρούσα Ενότητα θα βοηθήσει τις/τους επιμορφούμενες/ους στο να κατανοήσουν τις έννοιες που συνδέονται με τα φύλα και το περιεχόμενό τους, να ενημερωθούν για τον ιστορικό και πολιτικό ρόλο των φεμινιστικών κινημάτων, την εξέλιξή τους και τη συνεισφορά τους στην ανάπτυξη της σύγχρονης φεμινιστικής σκέψης και επιστήμης, αλλά και τον τρόπο που η τελευταία έχει επεξεργαστεί και εξηγήσει τις έμφυλες σχέσεις, συσχετίζοντάς τες με ευρύτερες δομές, εξουσιαστικές σχέσεις, κοινωνικούς ρόλους και πολιτισμικά πρότυπα, προσφέροντας με τον τρόπο αυτόν νέες και δημοκρατικότερες ερμηνείες του κόσμου και των ανθρώπινων σχέσεων. Επίσης, στο πλαίσιο της συγκεκριμένης ενότητας παρουσιάζεται η ιστορική εξέλιξη του Φεμινισμού (θεωρίες, κινήματα, διεκδικήσεις καθώς και το πέρασμα από τις Γυναικείες Σπουδές στις Σπουδές Φύλου και στις σύγχρονες Σπουδές Σεξουαλικότητας, ενώ αναλύεται ο λόγος περί Σεξουαλικότητας και Εξουσίας. Η Ενότητα ολοκληρώνεται με σχετικές προτάσεις για διδακτικές παρεμβάσεις.
2. Η ιστορία της σεξουαλικότητας
3. Η έμφυλη διάσταση της εκπαίδευσης, με έμφαση στον ρόλο των γυναικών και ανδρών εκπαιδευτικών στο πλαίσιο της
Βασική επιδίωξη της συγκεκριμένης Ενότητας είναι να βοηθήσει τους/τις επιμορφούμενους/ες να ενημερωθούν και να κατανοήσουν τον σημαντικό τους ρόλο στο φεμινιστικό/δημοκρατικό εγχείρημα μιας ριζικής αλλαγής στο σύστημα έμφυλων σχέσεων, προϋπόθεση για τη δημιουργία ισότιμων υποκειμένων και για την μετατροπή των σχολείων σε χώρους συνάντησης και επικοινωνίας και να πληροφορηθούν για τη σημασία της μη-σεξιστικής αγωγής και της φεμινιστικής παιδαγωγικής, που προϋποθέτουν νέες γνώσεις και υψηλό βαθμό έμφυλης ευαισθητοποίησης εκπαιδευτικών και επαναπροσδιορισμό στάσεων και πρακτικών Αγωγής εκ μέρους τους. Η ενότητα ολοκληρώνεται με την παράθεση προτάσεων διδακτικών παρεμβάσεων
4. Σεξουαλική αγωγή: Σημασία και αντιστάσεις. Οι γονείς, η εκκλησία, η κοινωνία. Η διεθνής εμπειρία.
Η παρούσα Ενότητα θα βοηθήσει τις/τους επιμορφούμενες/ους να αντιληφθούν αφενός τις προκαταλήψεις, τις βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις, τα επιθετικά στερεότυπα, αλλά και τον υποβόσκοντα ή και όχι φόβο που αντιμετωπίζεται η σεξουαλικότητα και οι εκφάνσεις της από μεγάλη μερίδα γονέων, όπως και κοινωνικούς φορείς και την εκκλησία, αφετέρου τη σημασία της ένταξης της Σεξουαλικής Αγωγής στα προγράμματα σπουδών καθώς και τις επιπτώσεις των σχετικών πληροφοριών και γνώσεων στη σεξουαλική ζωή και ισορροπία των νέων ανθρώπων και στη σεξουαλική τους υγεία. Η Ενότητα ολοκληρώνεται με σχετικές προτάσεις για διδακτικές παρεμβάσεις.
5. Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων σεξουαλικής αγωγής. Διδακτικές προτάσεις.
Πρόκειται για κρίσιμη ενότητα στη διάρκεια της οποίας οι επιμορφούμενες/οι θα προσεγγίσουν τη διεθνή εμπειρία και θα ενημερωθούν για ανάλογες Εκπαιδευτικές Πολιτικές, Οδηγούς και Πρότυπα, προγράμματα Σεξουαλικής Αγωγής και μάλιστα ανά ηλικιακό στάδιο, ενώ θα μάθουν να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν αντίστοιχα προγράμματα στη χώρα μας.
6. Οι μαθητές και οι μαθήτριες απέναντι στο μάθημα της σεξουαλικής αγωγής: προετοιμασία και διαχείριση της τάξης
Η συγκεκριμένη Ενότητα εστιάζει με ευαισθησία στις απόψεις και τις στάσεις των μαθητριών και των μαθητών απέναντι στη σεξουαλικότητα, αλλά και στο σημαντικό ζήτημα που φαίνεται να κυριαρχεί στον διεθνή επιστημονικό διάλογο, που δεν είναι άλλο από σεξουαλική εκπαίδευση των ΛΟΑΤΚΙ μαθητών/μαθητριών. Παράλληλα, θέτει το ζήτημα της σεξουαλική αγωγή μαθητών και μαθητριών με αναπηρία κι όλα αυτά σε συνδυασμό με το κατάλληλα διαμορφωμένο περιβάλλον της σχολικής τάξης, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό..
7. Εκπαιδευτικοί και Σεξουαλική Αγωγή: Βασικές αρχές και κανόνες. Οι δυσκολίες, τα εμπόδια και υπέρβασή τους.
Στην παρούσα Ενότητα οι επιμορφούμενες/οι θα ολοκληρώσουν και θα επικυρώσουν το σύνολο των πληροφοριών και των γνώσεων που έλαβαν και οι οποίες συνδέονται με μια σειρά επίσης κρίσιμων για την επιτυχία του εγχειρήματος ζητημάτων, όπως η θέσπιση συγκεκριμένων κανόνων, η ωριμότητα των εκπαιδευτικών για την ανάληψη του έργου, η αμφισβητούμενη αντίληψη της δασκαλοκεντρικής προσέγγισης, ο ρόλος της τεχνολογίας κ.ά. Ταυτόχρονα θα κληθούν, υπό μορφή εργαστηρίου, να καταθέσουν τις δικές τους σκέψεις, προτάσεις, αλλά και τις ανησυχίες και τους όποιους φόβους τους, προκειμένου να ενδυναμωθούν σχετικά
ΕΚΠΤΩΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ:
1. Έκπτωση σε περίπτωση εφάπαξ πληρωμής: 10%
2. Έκπτωση λόγω πρόωρης εγγραφής έως 1η Ιανουαρίου 2024: 10%
3.Έκπτωση για την περίπτωση Ομαδικής Εγγραφής 2 ατόμων: 10%
4. Έκπτωση για την περίπτωση Ομαδικής Εγγραφής τουλάχιστον 3 ατόμων: 15%
Θέματα Προγράμματος Σπουδών και λοιπά Επιμορφωτικά Θέματα
Μαρία Κουρουτσίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια
Email: kouroutsidou@aegean.gr
Θέματα Οικονομικής και Διοικητικής Διαχείρισης
Γραμματεία Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης
Τηλέφωνο: 22410 99424-5-6-7 (Δευτέρα-Παρασκευή, 10:00-17:00)
Email: e-epimorfosi@aegean.gr