Σχολική Ψυχολογία
Τα “Προγράμματα Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου” που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ) του Πανεπιστημίου Αιγαίου προσφέρουν το εξ αποστάσεως και ασύγχρονο μοριοδοτούμενο επιμορφωτικό πρόγραμμα «Σχολική Ψυχολογία» 9 και πλέον μηνών, 440 ωρών. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης GoLearn.
Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος
Ο σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση και η κατάρτιση των επιμορφούμενων στο γνωστικό αντικείμενο της Σχολικής Ψυχολογίας. Οι επιμέρους ενότητες του προγράμματος περιλαμβάνουν την περιγραφή του ρόλου και τις αρμοδιότητες του σχολικού ψυχολόγου, τις βασικές αρχές της ψυχοδιαγνωστικής αξιολόγησης παιδιών και εφήβων, τα προβλήματα συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων καθώς και ζητήματα αναπτυξιακής ψυχοπαθολογίας (ΔΕΠ-Υ, Νοητική Υστέρηση, Διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού). Επιπλέον, το πρόγραμμα εμπεριέχει εφαρμογές της συμβουλευτικής στο χώρο της εκπαίδευσης, την προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και το ρόλο της επικοινωνίας στη σχολική κοινότητα. Ειδικότερα, αναφέρεται στις σχέσεις εκπαιδευτικών-μαθητών, εκπαιδευτικών-γονέων, τη διαχείριση συγκρούσεων και κρίσεων στη σχολική κοινότητα, καθώς και τη διαχείριση παιδιών από διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον. Η μεθοδολογία υλοποίησης είναι η απόσταση ηλεκτρονική μάθηση.
Σε ποιους απευθύνεται
Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που επιθυμούν να αναπτύξουν τη γνώση τους σε θέματα που άπτονται του αντικειμένου της σχολικής ψυχολογίας καθώς και σε ψυχολόγους που επιθυμούν να εμβαθύνουν στο συγκεκριμένο πεδίο.
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/η επιμορφωμένος/η θα είναι σε θέση να:
- Να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της ψυχοδιαγνωστικής αξιολόγησης
- Να εμβαθύνουν στην κατανόηση των προβλημάτων συμπεριφοράς των παιδιών και εφήβων
- Να ενημερωθούν για τις εφαρμογές της ψυχολογικής συμβουλευτικής στη σχολική κοινότητα
- Να καταρτιστούν σε θέματα επικοινωνίας και διαχείρισης συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον
- Να αναπτύξουν τις γνώσεις τους στις θεματικές του πεδίου της Σχολικής Ψυχολογίας
Μεθοδολογία Υλοποίησης Προγράμματος
Το πρόγραμμα υλοποιείται πλήρως μέσω Online Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (e–Learning) και βάσει των αρχών της Δια Βίου Μάθησης και Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης & Κριτήρια Απόδοσης Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης
• Στο τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας του προγράμματος ανατίθεται ένα (1) διαδικτυακό διαγώνισμα αξιολόγησης (e-Test), τύπου «πολλαπλής επιλογής» ή «σωστό/λάθος»
• Οι επιμορφούμενοι/ες υποχρεούνται να συμμετέχουν σε όλα τα διαγωνίσματα, όλων των Διδακτικών Ενοτήτων.
• Η αξιολόγηση της Διδακτικής Ενότητας κρίνεται ως επιτυχής, αν ο/η επιμορφούμενος/η απαντήσει επιτυχώς τουλάχιστον στο 50% των ερωτήσεων του Διαγωνίσματος. Σε περίπτωση αποτυχίας στο διαγώνισμα, πιστώνεται στον/η επιμορφούμενο/η ο μισός προβλεπόμενος φόρτος εργασίας επιτυχούς παρακολούθησης («Ώρες Επιμόρφωσης» και ECTS) της συγκεκριμένης Διδακτικής Ενότητας.
• Οι ερωτήσεις του Διαγωνίσματος, επιλέγονται τυχαία για κάθε επιμορφούμενο/η από την «Τράπεζα Ερωτήσεων» που έχει δημιουργηθεί, και αφορούν μόνο στα βασικά κείμενα μελέτης της εκάστοτε Διδακτικής Ενότητας, και όχι στα παράλληλα κείμενα.
• Η χρονική περίοδος που είναι διαθέσιμο προς επίλυση το “quiz”, είναι 4 εβδομάδες μετά το τέλος της κάθε Διδακτικής Ενότητας.
• Ο/η επιμορφούμενος/η έχει δικαίωμα δύο (2) προσπαθειών (μέσα στο χρόνο επίλυσης των 4 εβδομάδων). Στο τέλος της προθεσμίας, θα εμφανίζεται μόνο η μέγιστη εκ των δύο προσπαθειών βαθμολογία , και μόνο αυτή θα λαμβάνεται υπόψιν για την απόδοση του τελικού πιστοποιητικού.
• Ο μέγιστος χρόνος επίλυσης του Διαγωνίσματος είναι 240 λεπτά (4 ώρες) συνεχόμενα, και όχι διακεκομμένα.
• Δεν δίνεται δυνατότητα εκπρόθεσμης επίλυσης του Διαγωνίσματος.
• Μετά την παρέλευση του μέγιστου χρόνου επίλυσης του Διαγωνίσματος (4 ωρών) εμφανίζεται η επίδοση (εφόσον έχετε επιλέξει «υποβολή»), ενώ μετά την παρέλευση της περιόδου επίλυσης του διαγωνίσματος (4 εβδομάδες), εμφανίζονται και οι σωστές απαντήσεις.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων
Απόφοιτοι/-ες ΔΕ
Ενδεικτικό Εκπαιδευτικό Υλικό Προγράμματος
Κάθε διδακτική ενότητα συμπεριλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό το οποίο ενδεικτικά αποτελείται από:
– Τα «Βασικά Κείμενα Μελέτης» των Συνεδριών, με βιβλιογραφία που είναι υποχρεωτικά προς μελέτη, προκειμένου να είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ αξιολόγησης.
– Τα «Παράλληλα Κείμενα Μελέτης». Πρόκειται για κείμενα τα οποία στοχεύουν στο να σας προσφέρουν επιπρόσθετες γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο της Συνεδρίας και η μελέτη αυτών είναι προαιρετική. Ενδέχεται κάποια από αυτά να είναι γραμμένα στην αγγλική γλώσσα.
Μοριοδότηση
Το πρόγραμμα μπορεί να αξιοποιηθεί σε οποιαδήποτε προκήρυξη της οποίας τα κριτήρια αντιστοιχούν στα χαρακτηριστικά του προγράμματος. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά/δεσμευτικά, στην παρούσα φάση, και με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι απόφοιτοι/ες μπορούν να λάβουν:
- Μόρια στο σύστημα διορισμών – προσλήψεων εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ – αναπληρωτές και αδιόριστοι υποψήφιοι)
- Μόρια για διορισμούς – προσλήψεις εκπαιδευτικών ΤΕ και ΔΕ
- Μοριοδότηση για προσλήψεις σχολικών ψυχολόγων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
- 1 μόριο για στελέχη εκπαίδευσης
Γενικότερα, για θέματα ενδεχόμενης μοριοδότησης, οι ενδιαφερόμενοι/-ες πρέπει να απευθύνονται στους αρμόδιους φορείς ή να εξετάζουν την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία κατά την περίοδο που θα καταθέσουν/αξιοποιήσουν το πιστοποιητικό επιμόρφωσης.
⇒ Για αναλυτικές πληροφορίες, ανατρέξτε στο αρχείο “Συχνές Ερωτήσεις-Απαντήσεις για επιμορφούμενους/ες” που θα βρείτε ΕΔΩ.
⇒ Παρουσίαση του προγράμματος στην ιστοσελίδα του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Πανεπιστημίου Αιγαίου: Επιλέξτε ΕΔΩ.
1. Η ψυχολογική αξιολόγηση μαθησιακών και συναισθηματικών δυσκολιών στο σχολικό περιβάλλον
Η ενότητα αναφέρεται στις αρμοδιότητες των σχολικών ψυχολόγων, στις αρχές της ψυχοδιαγνωστικής αξιολόγησης, στην παρουσίαση των βασικών τεστ νοημοσύνης που χρησιμοποιούνται στη ψυχοδιαγνωστική αξιολόγηση παιδιών και εφήβων, και γενικότερα ψυχομετρικών δοκιμασιών, στην αξιολόγηση της ψυχοσυναισθηματικής κατάστασης των παιδιών, στη συγγραφή της ψυχολογικής αναφοράς.
2. Προβλήματα Προσαρμογής στο σχολείο
Η παρούσα ενότητα αναφέρεται στις δύο βασικές κατηγορίες συμπεριφορικών και συναισθηματικών δυσκολιών, δηλαδή τα προβλήματα εσωτερίκευσης και εξωτερίκευσης, τις πιο συχνές διαταραχές της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, την κατάθλιψη, τις αγχώδεις διαταραχές και τη διαταραχή διαγωγής. Περιγράφει τους τρόπους με τους οποίους εκδηλώνονται τα προβλήματα συμπεριφοράς, τους αιτιολογικούς παράγοντες και την παρέμβαση
3. Θέματα Ψυχοπαθολογίας παιδιών και εφήβων
Ένας σημαντικός αριθμός παιδιών σήμερα παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες στη μάθηση και τη συμπεριφορά. Οι πρώτοι που καλούνται να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες του παιδιού είναι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί. Η συγκεκριμένη ενότητα έχει ως στόχο την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις πιο συχνά εμφανιζόμενες αναπτυξιακές διαταραχές, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), Νοητική Αναπηρία, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Οι στόχοι είναι οι ακόλουθοι: (α) να αναγνωρίζουν έγκαιρα τα προβλήματα του παιδιού, (β) να παραπέμπουν έγκαιρα το παιδί σε διεπιστημονική ομάδα αποτελούμενη από ψυχολόγο, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, (γ) να συνεργάζονται με τη διεπιστημονική ομάδα, προκειμένου να υλοποιηθεί το ενδεδειγμένο πρόγραμμα που σχεδιάζει ο ψυχολόγος, (δ) να διαχειρίζονται τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις τους απέναντι στο παιδί, ώστε να είναι σε θέση να συνδράμουν στον περιορισμό των δυσλειτουργικών συμπεριφορών και εν τέλει τη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού. Επιπλέον, συγκεκριμένη ενότητα απευθύνεται σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας για την επικαιροποίηση των γνώσεων τους καθώς και τη συνεργασία με γονείς και εκπαιδευτικούς και παρέχει γνώσης σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά επικεντρώνεται στην πρακτική εφαρμογή τεχνικών αντιμετώπισης των δυσκολιών μάθησης και συμπεριφοράς.
4. Η συμβουλευτική στο σχολικό περιβάλλον
Η παρούσα ενότητα περιγράφει το αντικείμενο και το περιεχόμενο της συμβουλευτικής διαδικασίας, τις βασικές έννοιες και τη δομή της. Επιπλέον, αναφέρεται στις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στη συμβουλευτική και σε πρακτικές εφαρμογές.
5. Επικοινωνία στη σχολική τάξη
Στην ενότητα αυτή, γίνεται αναφορά στην έννοια, στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της επικοινωνίας που αναπτύσσεται στο σχολικό περιβάλλον και στο ρόλο των χαρακτηριστικών αυτών, για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας γενικότερα, από διοικητική, διδακτική και κοινωνική σκοπιά και τη διαμόρφωση των ειδικών συνθηκών και παραμέτρων της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επίσης, στην ενότητα αυτή, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο ρόλο της επικοινωνίας και τη συμβολή της στην ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, στην καλλιέργεια ήπιου σχολικού κλίματος μέσω της εφαρμογής κανόνων επικοινωνίας και στη διαμόρφωση του διδακτικού πλαισίου, με την εφαρμογή τεχνικών επικοινωνίας, όπως αυτές αναπτύσσονται στο πλαίσιο μιας σχολικής επικοινωνιακής συμβουλευτικής.
6. Επικοινωνία σχολείου-οικογένειας στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας
Στην ενότητα αυτή, προσεγγίζονται ζητήματα επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις ενδο-οικογενειακές, επικοινωνιακές αλληλεπιδράσεις και στην κουλτούρα επικοινωνίας που καλλιεργείται και αναπτύσσεται από την πλευρά της οικογένειας και του σχολείου, για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου επικοινωνίας, συνεργασίας και αμοιβαίας ενημέρωσης και υποστήριξης, προς όφελος της ομαλότερης και πιο ποιοτικής εκπαίδευσης των παιδιών.
7. Ψυχολογικές παρεμβάσεις στο χώρο του σχολείου
Η παρούσα ενότητα διασαφηνίζει την έννοια της ψυχικής υγείας και της προαγωγής της ψυχικής υγείας στη σχολική κοινότητα. Αναπτύσσει τις συμβουλευτικές παρεμβάσεις πρόληψης στο σχολικό περιβάλλον και περιγράφει το περιεχόμενο και τη των προγραμμάτων ανάπτυξης κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών. Επιπρόσθετα αναφέρεται στα προγράμματα ανάπτυξης των συναισθηματικών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών.
8. Επικοινωνιακή διαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον
Στην ενότητα αυτή, προσεγγίζονται ζητήματα επικοινωνίας σε σχέση με τη διαχείριση συγκρούσεων και καταστάσεων ενδοσχολικής βίας ευρύτερα.
9. Συμβουλευτική διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα
Η παρούσα ενότητα αναφέρεται σε βασικά στρεσογόνα γεγονότα ζωής στη ζωή ενός παιδιού, όπως το πένθος και το διαζύγιο και εστιάζει στη συμβουλευτική γονέων και εκπαιδευτικών. Επιπλέον περιγράφει το φαινόμενο του εθισμού στο διαδίκτυο και τις σχετικές παρεμβάσεις.
10. Διαχείριση ετερότητας στο σχολικό περιβάλλον
Η παρούσα ενότητα αναφέρεται σε ζητήματα ένταξης των παιδιών από διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον και στη διαχείριση παιδιών από διάφορες μορφές οικογένειας.
Αρχική τιμή (χωρίς εκπτώσεις): 420€
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΚΠΤΩΣΗΣ:
- Διορισμένοι εκπαιδευτικοί: 300 ευρώ
- Αναπληρωτές: 260 ευρώ
- Μέλη πολύτεκνων οικογενειών: 260 ευρώ
- Απόφοιτοι του Παν/μιου Αιγαίου: 260 ευρώ
- Mέλη του προσωπικού του Παν. Αιγαίου και του συνεργαζόμενου φορέα: 260 ευρώ
- Φοιτητές, άνεργοι και αδιόριστοι εκπαιδευτικοί: 240 ευρώ
- Προηγούμενη εγγραφή σε άλλο πρόγραμμα των Π.Δ.Β.Μ του Παν/μίου Αιγαίου με Επιστημονικά Υπεύθυνη την Ομότιμη Καθηγήτρια Χρυσή Βιτσιλάκη που υλοποιείται σε συνεργασία με την GoLearn: 240 ευρώ
- ΑμΕΑ: 240 ευρώ
- Ομαδική εγγραφή ή ένταξη σε webinar του Παν/μίου Αιγαίου που υλοποιείται σε συνεργασία με την GoLearn: 225 ευρώ
- Εφάπαξ εξόφληση: 215 ευρώ
- Προηγούμενη εγγραφή σε τουλάχιστον δύο άλλα επιμορφωτικά προγράμματα των Π.Δ.Β.Μ του Παν/μίου Αιγαίου με Επιστημονικά Υπεύθυνη την Ομότιμη Καθηγήτρια Χρυσή Βιτσιλάκη που υλοποιούνται σε συνεργασία με την GoLearn: 195 ευρώ
Εκδήλωση ενδιαφέροντος & Επικοινωνία
Τηλέφωνο: 211 11 13 231
E-mail: info@golearn.gr
Ιστοσελίδα συνεργαζόμενου φορέα: https://www.golearn.gr/
Για την εγγραφή σας συμπληρώστε την φόρμα πατώντας στο κουμπί “Κάνε αίτηση” και εκπρόσωπος των "Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου" ή του συνεργαζόμενου Κέντρου Δια Βίου Μάθησης “GoLearn” θα επικοινωνήσει μαζί σας.