• Πληροφορίες
    • Σχετικά με εμάς
    • Όροι Συμμετοχής
    • Εγγραφές & Δίδακτρα
    • Μεθοδολογία Υλοποίησης
    • Πιστοποίηση Σπουδών
  • Προγράμματα
  • Νέα & Ανακοινώσεις
  • Επικοινωνία
    Προγράμματα Δια Βίου Μάθησης Πανεπιστημίου Αιγαίου
    • Πληροφορίες
      • Σχετικά με εμάς
      • Όροι Συμμετοχής
      • Εγγραφές & Δίδακτρα
      • Μεθοδολογία Υλοποίησης
      • Πιστοποίηση Σπουδών
    • Προγράμματα
    • Νέα & Ανακοινώσεις
    • Επικοινωνία

      Παιδαγωγικά

      • Αρχική
      • Όλα τα προγράμματα
      • Πολιτισμός
      • Ζητήματα Διδασκαλίας και Διεύθυνσης Παιδικών & Νεανικών φωνητικών και οργανικών συνόλων σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στην Κοινότητα

      Ζητήματα Διδασκαλίας και Διεύθυνσης Παιδικών & Νεανικών φωνητικών και οργανικών συνόλων σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στην Κοινότητα

      8μηνο - 400 ώρες
      20
      22/03/2021 - 05/12/2021
      Κάνε Αίτηση
      Νέο
      melogopoulou concert
      • Επισκόπηση
      • Ενότητες
      • Υπεύθυνοι/ες
      • Κόστος
      • Επικοινωνία
      Οδηγός προγράμματος Χρονοδιάγραμμα

      Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος

      Το πρόγραμμα προσεγγίζει στις διδακτικές του ενότητες την ιστορική διάσταση της διεύθυνσης μουσικών συνόλων είτε αυτά είναι ορχηστρικού χαρακτήρα είτε φωνητικά συγκροτήματα, διατρέχοντας την ιστορία της μουσικής αναφορικά με τη τέχνη της διεύθυνσης, σε συνδυασμό με την εναλλαγή των εποχών και των μουσικών ρευμάτων.

      Έχει σχεδιασθεί ώστε οι συμμετέχοντες/ουσες να κατανοήσουν τις βασικές αρχές της διδακτικής της φωνητικής αγωγής σε χορωδιακά σχήματα παιδιών – νέων στο σχολικό περιβάλλον ή την κοινότητα, εστιάζοντας στις ιδιαιτερότητες της παιδικής και της εφηβικής φωνής και παρουσιάζοντας στρατηγικές διδασκαλίας που μπορούν να βρουν αποτελεσματική εφαρμογή σε παιδιά και νέους χωρίς ειδικές φωνητικές γνώσεις. Επιπλέον, διδάσκει τις θεμελιώδεις αρχές της κινησιολογίας του μαέστρου καθώς και τις βασικές αρχές της στυλιστικής ερμηνείας της χορωδιακής μουσικής ανάλογα με την εποχή, το ύφος και την υφή του έργου. Απευθύνεται σε διευθυντές σχολικών και εξωσχολικών παιδικών και νεανικών χορωδιών ώστε να οργανώσουν αποτελεσματικά την καλλιτεχνική τους δράση μέσα από την επιλογή κατάλληλου χορωδιακού ρεπερτορίου και την εφαρμογή φωνητικών ασκήσεων που καλλιεργούν τις παιδικές και εφηβικές φωνές.

      Σε ειδικές ενότητες, έχει σχεδιαστεί για πρώτη φορά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η προσέγγιση του μουσικοπαιδαγωγικού έργου του Zoltán Kodály, εστιάζοντας στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του συστήματος και της παιδαγωγικής φιλοσοφίας που το διέπει για τη διεύθυνση φωνητικών συνόλων. Γίνεται εκτενής αναφορά για το Ουγγρικό Χορωδιακό Κίνημα, τη θέση του δημοτικού τραγουδιού σε αυτήν και τη λειτουργία του ως μέσο ανάπτυξης της εθνικής ταυτότητας. Προσφέρονται επιλεγμένα παραδείγματα χορωδιακής εργογραφίας του Zoltán Kodály, τα οποία θα αναλυθούν μουσικολογικά. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάλυση των επιμέρους δομών και την σωστή διαχείριση των παιδαγωγικών εργαλείων. Ειδικότερα η περίπτωση του σχετικού σόλφα θα προσεγγιστεί πολύ αναλυτικά, καθώς αποτελεί ένα χαρακτηριστικό εργαλείο της Μεθόδου, το οποίο μπορεί να αποδειχτεί εξαιρετικά χρήσιμο στη φωνητική διδασκαλία. Στην διάρκεια των συνεδριών θα αναλυθούν επιλεγμένα παραδείγματα από το φωνητικό παιδαγωγικό υλικό του Zoltán Kodály, ενδεχομένως και άλλων Ούγγρων παιδαγωγών και θα συζητηθούν ως προς τη χρησιμότητά τους στην διαδικασία της χορωδιακής διδασκαλίας. Τέλος, θα αναλυθούν κομμάτια του Ελληνικού Χορωδιακού ρεπερτορίου, με έμφαση στο ρεπερτόριο που είναι βασισμένο στην Ελληνική Παράδοση.

      Το πρόγραμμα περιλαμβάνει σε συγκεκριμένη διδακτική ενότητα οδηγίες για την Διεύθυνση Ορχήστρας, μέσα από θεωρητικές – παιδαγωγικές προσεγγίσεις που θα τύχουν πρακτικής εφαρμογής σε τελικό καλλιτεχνικό project.
      Το πρόγραμμα προσφέρει, τέλος, μία ειδικά σχεδιασμένη διδακτική ενότητα για Οργανικά σύνολα για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας, η οποία συνοδεύεται από ανάλογο εκπαιδευτικό υλικό. Οι προτάσεις επικεντρώνονται σε στρατηγικές που σχετίζονται με την ανάπτυξη αποτελεσματικής τεχνικής για την ασφαλή διαχείριση και διεύθυνση έργων ειδικά γραμμένων για παιδιά μικρών ηλικιών με όργανα Orff.

      Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος

      Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να αποκτήσουν:

      • ικανότητα οργάνωσης, διδασκαλίας και παιδαγωγικής της χορωδίας με παιδιά και νέους.
      • ικανότητα μουσικής διεύθυνσης (κινησιολογίας) φωνητικών συνόλων.
      • εξοικείωση με μια ευρεία γκάμα χορωδιακού ρεπερτορίου για όμοιες και μικτές φωνές.
      • ικανότητα μουσικής προετοιμασίας ενός φωνητικού συνόλου και η πραγματοποίηση μιας συναυλίας χορωδιακής μουσικής.
      • διευθύνουν όλους τους ρυθμούς, να δείχνουν την άρθρωση και τις δυναμικές και να έχουν ανεξαρτησία χεριών,
      • καταρτίζουν, να προετοιμάζουν και να διδάσκουν ένα κατάλληλο για τη δική τους ορχήστρα ρεπερτόριο,
      • επιλέγουν και να οργανώνουν το υλικό της ορχήστρας,
      • πραγματοποιούν μια αποτελεσματική πρόβα,
      • διαχειρίζονται τις ανθρώπινες επαφές με τους μουσικούς και όλους τους ανθρώπους της παραγωγής.
      • γνωρίζουν το θεμελιώδες έργο του Zoltán Kodály,
      • τις βασικές παιδαγωγικές αρχές του Μουσικοπαιδαγωγικού Συστήματος Kodály
      • αναγνωρίζουν τα στοιχεία τις Ουγγρικής μουσικής παράδοσης στο χορωδιακό έργο του συνθέτη.
      • άνεση στις πρακτικές τους για την αξιοποίηση οργάνων Orff σε χώρους δημιουργικής απασχόλησης
      • υλικό ενορχηστρωμένο για συγκεκριμένο ηλικιακό επίπεδο.

      Μέθοδοι υλοποίησης της επιμόρφωσης

      Η μαθησιακή διαδικασία ελέγχεται αποκλειστικά από τον εκπαιδευόμενο ο οποίος θα μπορεί να επιλέξει τόσο την ώρα πρόσβασης όσο και τον συνολικό χρόνο που διαθέτει κάθε φορά στην μαθησιακή διαδικασία. Πρόκειται δηλαδή για μία ιδιαίτερη ευέλικτη μεθοδολογία που προσαρμόζεται στις ανάγκες του εκπαιδευόμενου. Η εκπαιδευτική διαδικασία περιλαμβάνει:
      • Μελέτη κειμένων που έχουν γραφτεί ειδικά για το πρόγραμμα και δίνουν την ουσία των γνώσεων και την απαραίτητη πληροφόρηση απλά και συνοπτικά
      • Παρακολούθηση παρουσιάσεων με power-point
      • Test αξιολόγησης
      • Μικροδιδασκαλίες σε μορφή video
      • Τελική διαμόρφωση αξιολογικής εργασίας υπό τη μορφή καλλιτεχνικού portfolio

      Ο/Η εκπαιδευόμενος/η, αφού ολοκληρώσει τη μελέτη της εκάστοτε διδακτικής ενότητας, καλείται να υποβάλει ηλεκτρονικά το αντίστοιχο τεστ. Τα τεστ περιλαμβάνουν ερωτήσεις αντιστοίχισης ορθών απαντήσεων, πολλαπλής επιλογής, αληθούς/ψευδούς δήλωσης, ή upload, όπου ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να διατυπώσει και να επισυνάψει την απάντησή του.
      Το εκπαιδευτικό υλικό προσφέρεται σε ψηφιακή μορφή και θα βρίσκεται αναρτημένο σε ειδική ιστοσελίδα στην οποία οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν αποκλειστική πρόσβαση με χρήση κωδικών. Η αξιοποίησή του είναι άμεση καθώς η μορφή στην οποία προσφέρεται είναι άμεσα εκτυπωμένη από τον/την συμμετέχοντα/ούσα.
      Το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού υλικού δίνει έμφαση στην πρακτική εφαρμογή και προσφέρει στους/στις εκπαιδευόμενους/ες όχι μόνο γνώση της μεθοδολογίας αλλά και χρηστικά εργαλεία. Για το σκοπό αυτό έχει δημιουργηθεί ευέλικτο διδακτικό υλικό, που είναι προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με διαδικτυακή πρόσβαση σε μόνιμα αναρτημένο ψηφιακό υλικό και το οποίο ποικίλει ως εξής:
      • Ψηφιακό υλικό Θεωρίας – Πρόσθετα Αρχεία pdf – excel -PowerPoint
      • Παραδείγματα – Υποδειγματικές Ασκήσεις
      • Μελέτες Περίπτωσης
      • Βιβλιογραφία και Δικτυογραφία
      • Βιντεοπαρουσιάσεις
      • Μαγνητοσκοπημένες Διαλέξεις / Διδασκαλίες
      • Ασκήσεις Αυτοαξιολόγησης
      • On line tests
      Το υλικό συνοδεύεται από τον σχετικό «Οδηγό Μελέτης» και περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα μελέτης και κατάθεσης γραπτών προόδων – εργασιών καθώς και τη διδακτέα ύλη.

      Μέθοδοι Αξιολόγησης & Κριτήρια Απόδοσης Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης

      Σε κάθε διδακτική ενότητα ο/η εκπαιδευόμενος/η θα πρέπει να συμμετέχει και να υποβάλλει ηλεκτρονικά το αντίστοιχο τεστ αξιολόγησης, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον/την διδάσκοντα/ούσα. Η επιτυχής ολοκλήρωση των διδακτικών ενοτήτων και η κατάθεση Τελικής Αξιολογικής Εργασίας οδηγεί στη χορήγηση Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης με τίτλο: «Ζητήματα Διδασκαλίας και Διεύθυνσης Παιδικών & Νεανικών φωνητικών και οργανικών συνόλων σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στην Κοινότητα» και συνοδεύεται από πλήρες συμπλήρωμα των διδασκόμενων ενοτήτων.

      ΠρογράμματαΠολιτισμόςΖητήματα Διδασκαλίας και Διεύθυνσης Παιδικών & Νεανικών φωνητικών και οργανικών συνόλων σε Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στην Κοινότητα
      • 1. Ιστορική προσέγγιση πάνω στη διεύθυνση συνόλων

        Σκοπός αυτής της διδακτικής ενότητας είναι να προσεγγίσουμε την ιστορική διάσταση της διεύθυνσης μουσικών συνόλων είτε αυτά είναι ορχηστρικού χαρακτήρα είτε φωνητικά συγκροτήματα. Μέσα από τις τέσσερις συνεδρίες θα διατρέξουμε την ιστορία της μουσικής και θα δούμε πως αναπτύχθηκε η τέχνη της διεύθυνσης, σε συνδυασμό με την εναλλαγή των εποχών και των μουσικών ρευμάτων. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • αποκτήσουν ξεκάθαρη αντίληψη της ιστορίας της διεύθυνσης • αντιληφθούν την ιστορική σπουδαιότητά της • αναγνωρίσουν τον ρόλο του μαέστρου ως καταλυτικού στοιχείου στη διαμόρφωση του μουσικού γούστου αλλά και του μουσικού αποτελέσματος • καταγράψουν την πολύπλευρη σχέση του μαέστρου με τα σύνολα που διευθύνει (εκπαιδευτική, καλλιτεχνική, παιδαγωγική κ.ά.)

        4
        • Συνεδρία1.1
          Η ιστορία της διεύθυνσης μέχρι τις απαρχές του Ρομαντισμού
        • Συνεδρία1.2
          Η ιστορία της διεύθυνσης από την εποχή του Ρομαντισμού μέχρι και σήμερα
        • Συνεδρία1.3
          Ο ρόλος του μαέστρου στις διάφορες εποχές
        • Συνεδρία1.4
          Η σημασία του μαέστρου στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού αποτελέσματος
      • 2. Εισαγωγή στη διεύθυνση σχολικών και παιδικών – νεανικών φωνητικών συνόλων

        Περιγραφή της φιλοσοφίας της ενότητας: Το πρόγραμμα είναι δομημένο σε 4 ενότητες, οργανωμένες ως αλυσίδα, με έναρξη τα βασικά στοιχεία της κινησιολογίας του μαέστρου και της οργάνωσης ενός φωνητικού συνόλου και πέρας την υλοποίηση μιας συναυλίας χορωδιακής μουσικής. Η φιλοσοφία του προγράμματος έγκειται στη μεταφορά από τη θεωρία στην πράξη, σε ένα διδακτικό αντικείμενο (χορωδία), που κατατάσσεται στην εφαρμοσμένη μουσική πράξη (παράσταση), μέσα από θεωρητικές - παιδαγωγικές προσεγγίσεις που θα τύχουν πρακτικής εφαρμογής στο τελικό project του προγράμματος. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • διευθύνoυν τους βασικούς διμερείς, τριμερείς και τετραμερείς ρυθμούς • καταρτίζουν, να προετοιμάζουν και να διδάσκουν ένα κατάλληλο για τη δική τους χορωδία ρεπερτόριο, • επιλέγουν και να οργανώνουν το έμψυχο υλικό της ομάδας, • πραγματοποιούν μια αποτελεσματική φωνητική προθέρμανση

        4
        • Συνεδρία2.1
          Βασικές αρχές κινησιολογίας του διδάσκοντος – διευθυντή χορωδίας Ι
        • Συνεδρία2.2
          Μουσική προετοιμασία του διδάσκοντος
        • Συνεδρία2.3
          Τρόπος επιλογής φωνών για τη δημιουργία πολυφωνικού φωνητικού συνόλου
        • Συνεδρία2.4
          Φωνητική προθέρμανση – Βασικές αρχές φωνητικής για χορωδούς
      • 3. Παιδαγωγική της χορωδιακής πράξης στη σχολική κοινότητα και στην κοινοτική παιδική – νεανική χορωδία

        Περιγραφή της φιλοσοφίας της ενότητας: Η φιλοσοφία της παρούσας ενότητας έγκειται στην ανάμειξη θεωρητικών και εμπειρικών παιδαγωγικών προσεγγίσεων της χορωδιακής παιδαγωγικής και πράξης, με στόχο την ανακάλυψη των συνδετικών στοιχείων που αλληλεπιδρούν στη διαδικασία της διδασκαλίας φωνητικών συνόλων. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • οργανώνουν και διαχειρίζονται βέλτιστα το χρόνο της χορωδιακής πρόβας • γνωρίζουν τις παιδαγωγικές προσεγγίσεις που οδηγούν στην αποτελεσματική εκμάθηση ενός χορωδιακού έργου. • αναγνωρίζουν τα βασικά στιλιστικά χαρακτηριστικά της χορωδιακής μουσικής ανάλογα με την εποχή της προέλευσής της και το είδος της (κοσμική, θρησκευτική) • εφαρμόσουν μια άρτια κινησιολογία ως μαέστροι, πέραν της διεύθυνσης των απλών, μικτών και σύνθετων μέτρων (ατάκα, είσοδοι φωνών, κλείσιμο, κορώνες)

        4
        • Συνεδρία3.1
          Οργάνωση και διαχείριση χρόνου χορωδιακής πρόβας
        • Συνεδρία3.2
          Παιδαγωγικές προσεγγίσεις στη διδακτική της χορωδίας σε παιδιά και νέους
        • Συνεδρία3.3
          Στυλιστική ερμηνεία της χορωδιακής μουσικής
        • Συνεδρία3.4
          Βασικές αρχές κινησιολογίας του διδάσκοντος – Διευθυντή χορωδίας ΙΙ
      • 4. Η μουσική παράσταση (συναυλία) χορωδιακής μουσικής – Παιδαγωγικές προσεγγίσεις

        Περιγραφή της φιλοσοφίας της ενότητας: Η παρούσα ενότητα παρουσιάζει τη γενικότερη φιλοσοφική προσέγγιση μιας συναυλίας φωνητικής – χορωδιακής μουσικής, ως ένα ειδικότερο είδος μουσικής παράστασης με ιδιαίτερες προϋποθέσεις και ανάγκες. Η θεωρητική φιλοσοφική επισκόπηση στόχο έχει να οδηγήσει στην άρτια πρακτική εφαρμογή μιας επιτυχημένης συναυλίας. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • εφαρμόζουν μια άρτια κινησιολογία, η οποία θα περιλαμβάνει πέραν της τεχνικής διεύθυνσης μέτρων και ρυθμών, και στοιχεία μουσικής ερμηνείας (δυναμικές διακυμάνσεις, μουσικό φραζάρισμα, στιλιστικά στοιχεία, υφή) • επιλέγουν και να οργανώνει το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της χορωδίας τους • διδάσκουν αντιπροσωπευτικό χορωδιακό ρεπερτόριο διάφορων μουσικών εποχών από την Αναγέννηση έως τη σύγχρονη εποχή.

        4
        • Συνεδρία4.1
          Η μουσική παράσταση (συναυλία) της χορωδίας
        • Συνεδρία4.2
          Πρακτικά ζητήματα μιας συναυλίας χορωδιακής μουσικής
        • Συνεδρία4.3
          Χορωδιακό ρεπερτόριο
        • Συνεδρία4.4
          Βασικές αρχές κινησιολογία του διδάσκοντος – διευθυντή χορωδίας ΙΙΙ
      • 5. Από τη θεωρία στην πράξη – Project

        Περιγραφή της φιλοσοφίας της ενότητας: Οι συμμετέχοντες ετοιμάζουν το portfolio τους με πρόγραμμα 5 έως 6 χορωδιακών έργων με χορωδία της επιλογής τους, το οποίο επιβλέπει η διδάσκουσα, μέσω ηχογραφήσεων ή βίντεο που θα της αποστέλλονται. Ακολουθεί συζήτηση, αξιολόγηση, ανατροφοδότηση με τους/τις επιμορφούμενους/ες – μαέστρους. Η τελική παρουσίαση όλων των συμμετεχόντων μπορεί να γίνει με ένα Virtual Choral Festival Σχολικών και Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών που θα παρουσιαστεί ως επισφράγιση του διδακτικού προγράμματος. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • επιλέξουν και προετοιμάσουν ένα κατάλληλο για τη δική τους χορωδία ρεπερτόριο • εφαρμόσουν στη χορωδία τους στοιχεία φωνητικής αγωγής και χορωδιακής αγωγής από αυτά που διδάχθηκαν στις προηγούμενες ενότητες • πραγματοποιήσουν μια επιτυχή συναυλία χορωδιακής μουσικής με το δικό τους χορωδιακό σύνολο.

        4
        • Συνεδρία5.1
          Προετοιμασία & Παρουσίαση χορωδιακών έργων Ι
        • Συνεδρία5.2
          Προετοιμασία & Παρουσίαση χορωδιακών έργων ΙΙ
        • Συνεδρία5.3
          Προετοιμασία & Παρουσίαση χορωδιακών έργων
        • Συνεδρία5.4
          Προετοιμασία & Παρουσίαση χορωδιακών έργων ΙV
      • 6. Εισαγωγή στη Διεύθυνση σχολικών, παιδικών και νεανικών ορχηστρικών συνόλων

        Περιγραφή της φιλοσοφίας της ενότητας: Η φιλοσοφία του προγράμματος έγκειται στη μεταφορά από τη θεωρία στην πράξη, σε ένα διδακτικό αντικείμενο (ορχήστρα), μέσα από θεωρητικές - παιδαγωγικές προσεγγίσεις που θα τύχουν πρακτικής εφαρμογής στο τελικό project του προγράμματος. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • διευθύνουν όλους τους ρυθμούς, να δείχνουν την άρθρωση και τις δυναμικές και να έχουν ανεξαρτησία χεριών, • καταρτίζουν, να προετοιμάζουν και να διδάσκουν ένα κατάλληλο για τη δική τους • ορχήστρα ρεπερτόριο, • επιλέγουν και να οργανώνουν το υλικό της ορχήστρας, • πραγματοποιούν μια αποτελεσματική πρόβα, • διαχειρίζονται τις ανθρώπινες επαφές με τους μουσικούς και όλους τους ανθρώπους της παραγωγής.

        4
        • Συνεδρία6.1
          Βασικές αρχές κινησιολογίας – διαφορές με Διεύθυνση Χορωδίας
        • Συνεδρία6.2
          Δημιουργία Σχολικής Ορχήστρας (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση)
        • Συνεδρία6.3
          Δημιουργία Παιδικής – Νεανικής Ορχήστρας
        • Συνεδρία6.4
          Μουσική προετοιμασία
      • 7. Σύντομη επισκόπηση του Συστήματος Kodály

        Περιγραφή της φιλοσοφίας της ενότητας: Η διδακτική ενότητα αφορά σε μια συνοπτική αναφορά στη ζωή και κυρίως στο έργο του Zoltán Kodály, και εξερεύνηση των ιδιοτήτων του ως παιδαγωγό, συνθέτη και εθνομουσικολόγο. Η ενότητα θα αποτελέσει και την εισαγωγή στο Μουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Kodály: η οροθέτηση των θεμελιωδών αρχών του και η ανάλυση της παιδαγωγικής φιλοσοφίας που το διέπει, την γνωριμία με τις μεθοδολογικές δομές και τα παιδαγωγικά εργαλεία του συστήματος, καθώς και την πρακτική εφαρμογή τους. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάλυση των επιμέρους δομών και την σωστή διαχείριση των παιδαγωγικών εργαλείων. Ειδικότερα η περίπτωση του σχετικού σόλφα θα προσεγγιστεί πολύ αναλυτικά, καθώς αποτελεί ένα χαρακτηριστικό εργαλείο της Μεθόδου, το οποίο μπορεί να αποδειχτεί εξαιρετικά χρήσιμο στη φωνητική διδασκαλία. Σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος θα γίνονται αναφορές στην πρακτική εφαρμογή των ανωτέρω στην χορωδιακή διδασκαλία. Τέλος, θα γίνει αναφορά στο Ουγγρικό Χορωδιακό Κίνημα, τη θέση του δημοτικού τραγουδιού σε αυτήν και τη λειτουργία του ως μέσο ανάπτυξης της εθνικής ταυτότητας. Τέλος, θα αναφερθούμε σε επιλεγμένα παραδείγματα χορωδιακής εργογραφίας του Zoltán Kodály, τα οποία θα αναλυθούν μουσικολογικά. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • γνωρίζουν το θεμελιώδες έργο του Zoltán Kodály • τις βασικές παιδαγωγικές αρχές του Μουσικοπαιδαγωγικού Συστήματος Kodály • αναγνωρίζουν τα στοιχεία τις Ουγγρικής μουσικής παράδοσης στο χορωδιακό έργο του συνθέτη • κατανοήσουν τις βασικές μεθοδολογικές αρχές του Συστήματος Kodály • χρησιμοποιούν σε βασικό επίπεδο τα παιδαγωγικό εργαλεία του Συστήματος Kodály • σχεδιάζουν εφαρμογές στην χορωδιακή διδασκαλία.

        3
        • Συνεδρία7.1
          Zoltán Kodály: σύντομη αναφορά στο έργο του συνθέτη και Βασικές αρχές του Μουσικοπαιδαγωγικού συστήματος Kodály.
        • Συνεδρία7.2
          Εφαρμογές του συστήματος Kodály στη χορωδιακή διδασκαλία
        • Συνεδρία7.3
          Oυγγρικό χορωδιακό κίνημα: Zoltán Kodály, παραδείγματα χορωδιακού ρεπερτορίου βασισμένα στην δημοτική μουσική
      • 8. Σχεδιασμός πρόβας με βάση τις αρχές του Συστήματος Kodály

        Περιγραφή της φιλοσοφίας της ενότητας: Η ενότητα είναι αφιερωμένη στην τεχνική πρόβας, ξεκινώντας από την μεθοδολογική της διάρθρωση και στη συνέχεια στην ανάλυση της προσέγγιση και προετοιμασίας του ρεπερτορίου με γνώμονα τις ικανότητες του χορωδιακού συνόλου. Σημαντικό σκέλος της μεθοδολογίας θα αποτελέσει ο οραματισμός ηχητικής αισθητικής και η υλοποίησή της, μέσω των παιδαγωγικών εργαλείων του Συστήματος Kodály συγκριμένα, χρησιμοποιώντας τις μεθοδολογικές αρχές και τα παιδαγωγικά εργαλεία που έγιναν γνωστά στο προηγούμενο μάθημα θα προσεγγίσουμε τόσο την φωνητική τεχνική και την διαμόρφωση της μουσικής εκφραστικότητας των χορωδών. Κομβικό στοιχείο θα αποτελέσει και πάλι το Σχετικό Σόλφα καθώς η εφαρμογή του είναι εξαιρετικά βοηθητική για την ανάπτυξη της φωνητικής τεχνικής. Θα αναφερθούμε αναλυτικά στο Χορωδιακό ζέσταμα, τον σχεδιασμό, τον χρονισμό, την επιλογή και την δημιουργία ασκήσεων καθώς και την πρακτική εφαρμογή του, αλλά θα προσεγγίσουμε από άποψη φωνητικής τεχνικής και επιλεγμένα παραδείγματα ρεπερτορίου. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • εμπνευστούν και να οραματιστούν την προσωπική ηχητική αισθητική τους, • σχεδιάσουν πλάνο φωνητικού ζεστάματος, • σχεδιάσουν πλάνο φωνητικής προσέγγισης χορωδιακού έργου. • σχεδιάσουν πλήρες πλάνο χορωδιακής πρόβας χρησιμοποιώντας τις παραπάνω μεθοδολογικές αρχές.

        2
        • Συνεδρία8.1
          Φωνητική τεχνική & Ζέσταμα
        • Συνεδρία8.2
          Προσέγγισης φωνητικής διδασκαλίας σε επιλεγμένο ρεπερτόριο
      • 9. Ρεπερτόριο με βάση τις αρχές του Συστήματος Kodály

        Περιγραφή της φιλοσοφίας της ενότητας: Από έναν κύκλο σπουδών σε σχέση με την διεύθυνση δεν θα μπορούσε να λείπει η εμβάθυνση στο ζητούμενο του ρεπερτορίου, στη συγκεκριμένη περίπτωση του χορωδιακού υλικού. Η επιλογή των έργων προς μελέτη ή/και παρουσίαση με ένα ερασιτεχνικό χορωδιακό σύνολο θα πρέπει να γίνει με αισθητικά και παιδαγωγικά κριτήρια: στο μάθημα αυτό θα συζητηθεί ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός ρεπερτορίου για μια καλλιτεχνική/ακαδημαϊκή περίοδο, τα κριτήρια που ο μαέστρος πρέπει να έχει υπόψη του, αλλά και την διάρθρωση της απαραίτητης χορωδιακής προετοιμασίας. Συνοψίζοντας η θεωρία της προετοιμασίας του ρεπερτορίου θα προσεγγισθεί και πρακτικά σε επιλεγμένα έργα του ρεπερτορίου. Στην διάρκεια των συνεδριών θα αναλυθούν επιλεγμένα παραδείγματα από το φωνητικό παιδαγωγικό υλικό του Zoltán Kodály, ενδεχομένως και άλλων Ούγγρων παιδαγωγών και θα συζητηθούν ως προς τη χρησιμότητά τους στην διαδικασία της χορωδιακής διδασκαλίας. Τέλος, θα αναλυθούν κομμάτια του Ελληνικού Χορωδιακού ρεπερτορίου, με έμφαση στο ρεπερτόριο που είναι βασισμένο στην Ελληνική Παράδοση. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • έχουν τη ικανότητα του μακροπρόθεσμου καλλιτεχνικού/ παιδαγωγικού σχεδιασμού • προσεγγίσουν πρακτικά την προετοιμασία του επιλεγμένου ρεπερτορίου. • γνωρίζουν ένα επαρκές μέρος του παιδαγωγικού χορωδιακού υλικού που βασίζεται στο Μουσικοπαιδαγωγικό σύστημα Kodály • αποκτήσουν ένα αρχείο από Ελληνική Χορωδιακή Μουσική, την οποία θα είναι σε θέση να προσεγγίσουν παιδαγωγικά.

        2
        • Συνεδρία9.1
          Επιλογή και διδασκαλία χορωδιακού ρεπερτορίου με βάση παιδαγωγικά κριτήρια. Παιδαγωγικά φωνητικά έργα του Zoltán Kodály
        • Συνεδρία9.2
          Ελληνικό χορωδιακό ρεπερτόριο: Ανάλυση και διδασκαλία επιλογών
      • 10. Οργανικά σύνολα και Εκπαιδευτικό Υλικό για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας

        Το να είναι σε θέση κάποιος να παίζει και να «ενορχηστρώνει» μουσική για τα όργανα Orff, παρέχει τη δυνατότητα μίας ποικιλίας εναλλακτικών πρακτικών για τις διδακτικές του/της. Η διδακτική ενότητα εξετάζει τα οφέλη της ενασχόλησης, προσφέρει τη δυνατότητα της εξοικείωσης για τη μελέτη οργάνων αλλά και τη σύσταση μικρών μουσικών συνόλων (ensembles) σε χώρους δημιουργικής απασχόλησης, καθώς και προτάσεις υλικού αντιμετωπίζοντας τις διδακτικές προκλήσεις, επισημαίνοντας στρατηγικές για μία βιώσιμη διδασκαλία με πολλαπλά οφέλη για τους μικρούς μαθητές. Οι προτάσεις που προσφέρονται, επικεντρώνονται σε στρατηγικές που σχετίζονται με την ανάπτυξη αποτελεσματικής τεχνικής για την ασφαλή διαχείριση και διεύθυνση έργων ειδικά γραμμένων για παιδιά μικρών ηλικιών με όργανα Orff. ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι επιμορφούμενοι/ες θα είναι σε θέση να: • διαχειρίζονται στις πρακτικές τους τα όργανα Orff • προσαρμόζουν υλικό στις ανάγκες παιδιών συγκεκριμένου ηλικιακού επιπέδου

        4
        • Συνεδρία10.1
          Αξιοποίηση μουσικών οργάνων για παιδιά 4 έως 8 ετών σε χώρους δημιουργικής απασχόλησης: Αρχές διδασκαλίας – Ο ρόλος του παιδαγωγού ως εμψυχωτή
        • Συνεδρία10.2
          Παίζοντας στα όργανα και τραγουδώντας για προνήπια
        • Συνεδρία10.3
          Παίζοντας στα όργανα και τραγουδώντας για νήπια
        • Συνεδρία10.4
          Παίζοντας στα όργανα και τραγουδώντας για παιδιά 6 – 8 ετών
      Χρυσή Βιτσιλάκη

      Επιστημονικά Υπεύθυνη

        Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών Πανεπιστήμιο Αιγαίου
        Μαρία Αργυρίου

        Ακαδημαϊκά Υπεύθυνή

          ΕΔΙΠ, ΤΕΠΑΕΣ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
          Μαρία Αθανασέκου

          Διδάσκουσα

            Ιστορικός Τέχνης, Σ.Ε.Π., Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
            Νίκη Λάμπροπούλου

            Διδάσκουσα

              Ε.ΔΙ.Π., Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Πατρών
              Αναστάσιος Ασβεστάς

              Διδάσκοντας

                Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, 3ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Αττικής, Περιφερειακή Διεύθυνση Π/Βάθμιας & Δ/Βάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής
                Ζωή Κρόκου

                Διδάσκουσα

                  Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, 3ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Αττικής, Περιφερειακή Διεύθυνση Π/Βάθμιας & Δ/Βάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής
                  Γεώργιος Παπαναστασίου

                  Διδάσκοντας

                    2ο ΚΕΣΥ Β΄Αθήνας
                    Έλλη Μερκούρη

                    Διδάσκουσα

                      Θεατρολόγος, Σκηνοθέτης - Ηθοποιός
                      Mαρία Φιλιάνου

                      Διδάσκουσα

                        Ειδική Παιδαγωγός - Μουσικοπαιδαγωγός
                        Μαρία Καραπαναγιώτη

                        Διδάσκουσα

                          Χοροθεραπεύτρια
                          Γεώργιος Σιτώτης

                          Διδάσκοντας

                            Μουσικολόγος, Συνθέτης - Μαέστρος
                            Ευαγγελία Αγγέλη

                            Διδάσκουσα

                              Νηπιαγωγός - Κουκλοθεραπεύτρια
                              Μαρία Έμμα Μελιγκοπούλου

                              Διδάσκουσα

                                Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
                                550 €
                                Κάνε Αίτηση
                                • Έκπτωση 10% για εφάπαξ εξόφληση των διδάκτρων
                                • Δυνατότητα αποπληρωμής σε 3 δόσεις
                                • ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΟΣΕΩΝ

                                Θέματα Προγράμματος Σπουδών και λοιπά Επιστημονικά θέματα

                                Μαρία Αργυρίου
                                Email: m.argyriou@aegean.gr

                                Θέματα Οικονομικής και Διοικητικής Διαχείρισης

                                Γραμματεία Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης
                                Τηλέφωνο: 22410 99424-5-6 (Δευτέρα-Παρασκευή, 10:00-18:00)
                                Email:  e-epimorfosi@aegean.gr

                                • Επισκόπηση
                                • Ενότητες
                                • Υπεύθυνοι/ες
                                • Κόστος
                                • Επικοινωνία
                                550 €
                                Κάνε Αίτηση
                                • Share:

                                ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

                                • Διοίκηση Επιχειρήσεων
                                • Παιδαγωγικά
                                • Πολιτισμός
                                • Ψυχολογία

                                ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

                                Ειδική Καλλιτεχνική Αγωγή σε Εκπαιδευτικές Δομές & Χώρους Πολιτιστικής Αναφοράς

                                Εργαλεία LEGO στην Εκπαίδευση

                                Ειδική αγωγή: Συμβουλευτική και επαγγελματικός προσανατολισμός ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες

                                Εγγραφείτε τώρα και θα λαμβάνετε περιοδική ενημέρωση για τα νέα προγράμματα μας, την πολιτική εκπτώσεων και τις προσφορές μας!

                                ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

                                • Σχετικά με εμάς
                                • Όροι Συμμετοχής
                                • Εγγραφές & Δίδακτρα
                                • Μεθοδολογία Υλοποίησης
                                • Πιστοποίηση Σπουδών

                                ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

                                • Επικοινωνήστε μαζί μας
                                • Συχνές ερωτήσεις

                                Ώρες επικοινωνίας: Δευ-Παρ 10.00 - 18.00

                                22410 99424-5-6

                                e-epimorfosi@aegean.gr

                                Κτήριο "Καλλιπάτειρα ", Δημοκρατίας 1, Ρόδος, 85132

                                Copyright © 2021 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ, Προγράμματα ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ

                                • Όροι χρήσης
                                • Πολιτική απορρήτου
                                Modal title

                                Message modal